Infografika to obraz, który łatwo sprzeda
trudny temat. Sprawdź, jak ją zaprojektować.
Jeśli obraz wart jest tysiąc słów, to infografika jest warta miliona.

Dlaczego infografiki zdobywają tak wielkie uznanie publiczności na całym świecie? Ich wyjątkowa cecha to zdolność do prezentacji rozciągłych, nierzadko trudnych informacji w bardzo prosty sposób. Dodatkowo, najczęściej prezentują je w sposób bardzo dobrze zapadający w pamięć. Odnoszą się do wielu dziedzin, począwszy od nauki i technologii do społeczeństwa i kultury. Ostatnio stały się również ciekawą i skuteczną formą reklamy. Dowiedz się, jak zaplanować a potem stworzyć dobrą infografikę.
Czym tak naprawdę są infografiki, które tak uwielbiamy?
Infografiki są tradycyjnie postrzegane jako elementy wizualne takie, jak znaki, wykresy, mapy i diagramy, które mają za cel pomóc w zrozumieniu danej zawartości tekstowej. Często ich przekaz jest silniejszy niż w przypadku samych słów czy obrazów. Ikonografiki wykorzystują elementy wizualne projektu, aby przedstawić odbiorcy kontekst i znaczenie pewnych faktów w jak najprostszy sposób, którego nigdy nie doświadczył.
Pierwsza z nich została
odnaleziona 7500 lat
przed Chrystusem
w Çatalhöyük.
taką formą przekazu, mają motywację do
zdobywania szerszej wiedzy w tym zakresie.
Dlaczego nowoczesne infografiki są tak popularne?
Już prehistoryczni ludzie tworzyli pierwsze informacje graficzne – najpierw były to malowidła jaskiniowe, później zaczęły powstawać pierwsze mapy. Kolejnym etapem rozwoju ikonografiki były
wszechobecne wykresy. To co sprawia, że dzisiejsze formy infografik są tak popularne, to ich zdolność do prezentowania trudnych informacji w łatwy sposób.
Praktyczny
przykład.
Chcesz jednym spojrzeniem
poznać skalę największych
bankructw na świecie?
Kliknij tu — warto!
Dla przykładu. Wszyscy dobrze pamiętamy bankructwo Lehmann Brothers -wielki kryzys bankowy. O braciach wie chyba każdy. Lecz prawie nikt, bez ekonomicznych podstaw nie zdaje sobie sprawy z wielkości tego zdarzenia. Powyżej znajduje się Infografika, dzięki której nawet dzieci
mogą zrozumieć, jaka była skala tego zdarzenia w odniesieniu chociażby do bankructwa chryslera - motoryzacyjnego giganta z USA. Giganta, który przy Lehmann wygląda jak maleńka zabaweczka.
Na tym polega cała magia infografik.
Jakie są rodzaje infografik i które sprawdzają się w biznesie?
Istnieje wiele rodzajów infografik. Wiele z nich jest specjalistycznymi formami obrazowania,
które potrafią przedstawić treść w sposób niepowtarzalny i abstrakcyjny. W większości
przypadków warta jest znacznie więcej niż tylko tysiąc słów, dlatego wszystkie
doskonale sprawdzają się w:
● Odkrywaniu relacji przyczynowo-skutkowych,
● Przedstawianiu ogromnej ilości informacji w prosty i łatwy do zrozumienia sposób,
● Przesyłaniu lub przekazywaniu wiadomości i komunikatów,
● Okresowym monitorowaniu zmian niektórych parametrów.
Rodzaj 1: Infografika bazująca na danych statystycznych.
Infografika bazująca
na danych statystycznych.Zobacz przykład
Informacje graficzne są wizualnymi narzędziami, przeznaczonymi do przekazywania złożonych informacji w sposób szybki i łatwy do przyswojenia. Narzędzia te zawierają diagramy, wykresy, tabele, mapy czy wykazy. W przypadku wykresów mogą to być np. wykresy słupkowe lub kołowe. Dzięki nim można podsumować i przedstawić wiele złożonych informacji statystycznych.
Rodzaj 2: Infografika bazująca na osi czasu.
Infografika bazująca
na osi czasu.Zobacz przykład
Osie czasu są innymi rodzajami Infografik, w których wykorzystuje się wizualną reprezentację informacji i wydarzeń, osadzonych w czasie. Prezentacja chronologicznej kolejności wydarzeń rozmieszczona jest wzdłuż linii, która pozwala odbiorcy szybko zrozumieć różne relacje czasowe. Na rysunku: Chcesz zrozumieć fenomen przyrostu popularności Facebooka od początku jego istnienia? Poświęć 5 minut tej infografice.
Rodzaj 3: Infografika bazująca na procesach.
Infografika bazująca
na procesach.Zobacz przykład
Te typy ikonografik można zobaczyć zwykle w obszarach roboczych fabryki lub biura. Obrazują one zazwyczaj jakiś proces. Można je również spotkać np. w czasopismach kucharskich, w których przedstawione są za ich pomocą receptury. Na ilustracji: Jak przygotować smaczne tosty.
Rodzaj 4: Infografika geografii i lokalizacji.
Infografika bazująca
na geografii i lokalizacji.Zobacz przykład
Jest to najczęściej pojawiający się rodzaj ikonografik, które można spotkać wszędzie – począwszy od map szkolnych po skomplikowane grafiki astronomiczne. Tego typu ikonografiki zawierają linie, symbole, ikony, schematy, tabele, strzałki i kropki. Istnieje wiele typów linii (równoległe, przerywane, proste), stosowane w celu określenia np. mapy metra, ulic, dróg czy torów kolejowych.
Istnieje również wiele ikon i symboli dla określenia poszczególnych punktów orientacyjnych, tj.: szkoła, kościół, szpital czy bank. Ważnym elementem jest również skala, która określa stosunek przedstawionych obiektów do rzeczywistości. Przykład: Na pierwszy rzut oka, zwyczajna mapa metra. Bo taki przykład powinien, być zamieszczony tutaj. Jednak ta, jest w rzeczywistości mapą Rock’n’Roll’a. (Prawdziwa perła, dla fanów gatunku)
Jak zrobić infografikę, którą Twoi odbiorcy pokochają?
Jak zaprojektować infografikę? Poznaj reguły i zasady, które ułatwią Ci to zdanie.
Przed rozpoczęciem procesu tworzenia, trzeba odpowiedzieć sobie na trzy proste pytania:
-
Dlaczego?
To najważniejsze z tych pytań. Dlaczego chcesz stworzyć info grafikę? Do czego ma służyć? Jaki ma być jej cel? Musimy określić jaki będą miały charakter. Ale najpierw powinniśmy zastanowić się, jaki rodzaj danych posiadamy oraz co chcemy osiągnąć.
-
W jaki sposób?
Kiedy już będziesz wiedział dokładnie po co tworzysz ikonografikę, musisz zastanowić się w jaki sposób chcesz zaprezentować swoje dane. Kiedy dane są przetworzone, musisz wybrać najefektywniejszą wizualną postać. W pewnych okolicznościach zmiana palety kolorów lub typu wykresu może diametralnie zmienić sytuację.
-
Czy to działa?
Teraz jest krytyczny moment, w którym musisz podjąć decyzje czy wynik pracy jest zgodny z tym co sobie założyłeś. Jeśli nie pasuje do tego, co zostało ustalone w pierwszym kroku, ponieśliśmy klęskę i musimy zaczynać od nowa (kroku pierwszego).
Tutaj nie ma udokumentowanej zasady, która powie, jak weryfikować wynik, ale odpowiadając sobie na te trzy pytania musisz być w stanie ocenić czy wynik prac jest na plus czy na minus. Kluczem jest ciągle sprawdzanie i eksperymentowanie z tym co się do tej pory zrobiło, do momentu aż zauważymy poprawę.
Rozpoczynasz pracę nad własnym arcydziełem?
Nie zapomnij o podstawowych zasadach projektowania infografiki.
-
Szkielet i diagramy
Infografikę tworzy się podobnie jak każdy inny projekt graficzny. Dobrze jest zarysować sobie szkielet tego, jak całość ma wyglądać, zaznaczyć słowami, co mają przedstawiać poszczególne elementy. Złóż ze sobą szkielet słów i strzałek, grupując powiązane ze sobą informacje razem i wizualizując przepływ informacji za pomocą diagramów.
-
Dobór kolorów, typografia.
Idealny układ, duży wybór i dobry pomysł mogą w połączeniu stworzyć coś naprawdę kreatywnego. Szablon, tekstury i typografia są używane o wiele częściej niż nam się wydaje, a ich wariancje mogą zróżnicować bardzo wiele projektów.
Zmiana kolorów i redukowanie saturacji tych elementów, które są mniej ważne, przy jednoczesnym zwiększaniu saturacji tych elementów ważniejszych, poprzez np. zmianę typografii, wielkości fontów, eliminowanie wszystkiego , co nic nie wnosi do projektu (niepotrzebne wykresy, powtarzające się dane, niepotrzebne etykiety), bez tracenia istotnych informacji, czasami prowadzi do zaskakująco dobrych wyników. -
Badania i dane
Oczywistym jest to, że wszystkie infografiki poparte muszą być dokładnie zbadanymi faktami. Po zebraniu wszystkich danych, należy dokonać przesiewu i wybierając te, które są według nas najważniejsze i mamy ochotę je zaprezentować w naszym projekcie. Następnym elementem jest określenie grupy docelowej, do którego ma trafić dana infografika. Określ kolorystykę, ikony i złożoność swojego projektu w zależności od grupy docelowej.
Top 10 infografik, które koniecznie powinieneś poznać.
Wiesz więcej na ten temat? Podziel się tym! Jeśli masz praktyczne doświadczenie, lub znasz zasoby, którymi warto się podzielić, aby rozwinąć ten edukacyjny materiał zapraszam Cię do komentarzy znajdujących się na samym dole tego artykułu.

Na przykład sformułowanie, że coś kosztuje „mniej niż filiżanka kawy dziennie” zachęca ludzi do innego spojrzenia na koszt jakiegoś abonamentu. Jak przedstawiasz wybory w swoim systemie? Jakie są dostępne opcje? Szczególnie w przypadku nowych lub trudnych pojęć.
Mądrego miło posłuchać
Szanowny ekspercie.
Podziel się wiedzą i odbierz zapłatę.
Sprawdź to - kliknij tutaj.
Lubisz nasze treści i to co robimy?
Możesz publikować je u siebie, sprawdź
także jak jeszcze możesz nas wesprzeć.
UDZIEL WSPARCIA
Kliknij tutaj!
Zawsze cieszą nas komentarze i przykłady, które odnoszą się ściśle do komentowanych treści, bądź też zawierają dodatkowe, wzbogacające pierwotny materiał informacje. Staramy się blokować wpisy zawierające obelżywy język lub mające charakter spamu, oraz na bieżąco moderować poziom dyskusji, aby odpowiadał on standardom, które wyznaczamy.
1. Pozostawmy to miejsce wolne od reklam.
2. Dyskutujemy o ideach, bez zarzutów osobistych.
3. Nie publikujemy multimediów.