Optymalizacja treści na stronie

7 sprawdzonych strategii

Czy Twoje treści nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Nie jesteś sam! Żyjemy w erze, gdzie treść jest królem, ale tylko ta najlepsza zdobywa szczyty. Reszta ginie w natłoku informacji.

Ale nie martw się, jest rozwiązanie. A dokładniej 7 sprawdzonych strategii optymalizacji treści.

Poznajmy je!

Optymalizacja treści na stronie

OWOCNY HIT!

Zamów bezpłatne badanie
strony, by otrzymać
porady ekspertów.

Usprawnij to na stronie i przygotuj
więcej miejsca na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Streszczenie:

Dobrze zoptymalizowane treści na stronie internetowej to możliwość zwiększenia wartościowego ruchu na stronie nawet 20-krotnie. A później zmiana tego ruchu na zyski dla Twojej firmy. Czasem już drobne zmiany robią dużą różnicę.

Anna Kloz
Copywriter

> content marketing > optymalizacja tresci

Optymalizacja treści: co to takiego?

Optymalizacja treści to sztuka dostosowania i ulepszania istniejących materiałów, aby osiągnąć znacznie lepsze wyniki.

Nie chodzi tylko o zwiększenie ilości odwiedzin na stronie.

Ważne, żeby przyciągać więcej odpowiednich ludzi, czyli tych, którzy należą do Twojej grupy odbiorców. Skuteczniej ich angażować w treść. Aby na końcu zachęcić ich do akcji na jakiej Ci zależy, czyli konwersji (np. zapis na newsletter, umówienie konsultacji, złożenie zamówienia).

Doskonalenie treści ma sprawić, że każdy element na Twojej stronie będzie bardziej magnetyczny dla odbiorców i skuteczny w osiąganiu Twoich biznesowych celów.

2 podstawowe rodzaje optymalizacji to:

  • optymalizacja strony dla wyszukiwarek (SEO)
  • optymalizacja dla użytkowników

SEO (pozycjonowanie strony) ma 20 razy większą szansę uzyskiwać ruch niż płatne reklamy w wyszukiwarce - zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych. Dlatego od SEO zaczniemy.

W końcu świetne treści bez ruchu są jak śpiew w plenerze bez nagłośnienia. Utwory piękne, ale Ci z tyłu ich nie usłyszą.

68%

68% wszystkich doświadczeń zakupowych odbiorców zaczyna się od… wyszukiwarki internetowej

53%

Ponad 53% całego ruchu w sieci pochodzi z organicznego (bezpłatnego) wyszukiwania

14.6%

A 14.6% leadów (potencjalnych klientów) pozyskanych przez SEO dokonuje zakupu

Optymalizacja treści dla wyszukiwarek

Jeśli techniczne SEO - szybkość ładowania, indeksacja, dane strukturalne i całe to BHP jest dla Ciebie jak rocket science, bez obaw.

Istnieje wiele elementów nietechnicznych, które można wdrożyć szybko i skutecznie, aby uzyskać duży zwrot.

Nie musisz być SEO specjalistą, aby zrobić kilka podstawowych zabiegów na swojej stronie, które poprawią Twoją widoczność i pomogą zyskiwać więcej odbiorców.

Co jest kluczem do rankingu w Google?

Wszystko zaczyna się od docelowych słów kluczowych.

Słowo kluczowe to fraza, jaką użytkownik wpisuje, kiedy szuka produktów, usług lub informacji umieszczonych w Twoim konkretnym tekście.

Możesz je sprawdzić np. w darmowym planerze słów kluczowych Google lub płatnych narzędziach jak Semrush, Senuto, Semstorm i wiele innych.

Aby robot Google skojarzył Twoją stronę z zapytaniem o najlepsze wyciskarki wolnoobrotowe, powinieneś umieścić słowo kluczowe - “wyciskarki wolnoobrotowe” - w meta title, który pojawi się na stronie wyników wyszukiwania.

To jednak nie wszystko. Twoje starannie wybrane słowa kluczowe przydadzą się jeszcze do optymalizacji treści właściwej, która znajduje się już na samej stronie.

Może to być artykuł, ale w naszym przykładzie wyciskarek będzie to opis kategorii.

Umieść frazy z nagłówkach, treści i opisach alternatywnych (ALT) obrazów.

Dobrą praktyką, która wzmocni Twoją pozycję w wyszukiwarce, jest dodanie fraz kluczowych do adresu URL. W przykładzie z wyciskarkami dobry URL mógłby brzmieć: super-wyciskarki-sokowe.pl/wyciskarki-wolnoobrotowe.

Parę słów o linkowaniu wewnętrznym w optymalizacji treści

Linkowanie pomiędzy podstronami na Twojej stronie daje wiele korzyści.

Po pierwsze, usprawnia nawigację dla odbiorcy tekstu. Podsuwa im inne, powiązane tematycznie treści, a więc takie, którymi faktycznie może być zainteresowany.

Przykład?

Kiedy dotrzesz do końca tego tekstu, zobaczysz co mam na myśli.

Znajdziesz tam nie tylko kolejne ciekawe treści Owocnych, ale również przykład tego, jak można wplatać linki do innych, opublikowanych już artykułów.

Co to daje wyszukiwarce?

Informację, że podsuwając Twoją treść, da użytkownikowi odpowiedzi na wiele jego pytań. Skoro tyle o tym napisałeś, znasz się na rzeczy i omawiasz temat KOMPLEKSOWO.

Optymalizacja treści na stronie dla odbiorców

Dobra optymalizacja sprawia, że tekst jest przyjazny zarówno dla wyszukiwarek i ich robotów, jak i odbiorców.

Dobra wiadomość jest taka, że im lepsze treści podasz odbiorcy i im dłużej go zatrzymasz na stronie, tym lepiej dla Twojej pozycji w wyszukiwarce.

Google chce dawać użytkownikom jak najlepsze dla nich wyniki wyszukiwania. Na tym zbudował swój monopol.

To niełatwe zadanie, bo w sieci jesteśmy nieuważni. Skaczemy od nagłówka do nagłówka, od strony na stronę, a jak gdzieś natkniemy się na słodkie kotki, to trudno nam się od nich oderwać.

Nasza uwaga z internecie jest tak ulotna, jak nigdzie indziej. Nie skupiamy się na tym, co czytamy. Angażujemy się dopiero, kiedy uznamy, że warto.

Już na początku treści musisz zrobić 2 rzeczy:

  • sprawić, aby tekst wydawał się lekki dzięki architekturze informacji
  • dać użytkownikowi informacje, po które przyszedł i upewnić go, że jest w dobrym miejscu (zasada odwróconej piramidy)

Pomyśl teraz o przepisach lub artykułach clickbaitowych. Zanim dotrzesz do treści właściwej, musisz przedrzeć przez całą tonę informacji, które są Ci totalnie zbędne.

Piekąc ciasto z cynamonem nie obchodzi Cię, że ta przyprawa jest znana od starożytności i używano jej podczas procesu mumifikacji w starożytnym Egipcie.

Chcesz znać składniki, proces i zobaczyć, jak ciasto prezentuje się już po upieczeniu. Mumia niewiele wnosi. Oprócz frustracji jaką czujesz zanim dotrzesz do ważnych dla Ciebie informacji.

Nie rób tego swoim potencjalnym klientom.

Przy każdym zdaniu zadaj sobie pytanie, czy istnieje jeszcze lepszy sposób lub bardziej przejrzyste wyrażenie myśli.

Może to obejmować użycie prostszych słów, zmianę układu fraz w bardziej naturalnie brzmiące zdania. Nawet podział tekstu na akapity ma znaczenie!

Krótkie zdania i akapity sprawiają wrażenie lekkich w odbiorze, w przeciwieństwie do ściany tekstu, który zdaje się nie mieć końca.

Od takiej ściany użytkownicy się odbijają.

Po krótkich zdaniach i 2-3 zdaniowych akapitach użytkownicy suną jak po zjeżdżalni. Bez wysiłku. Gładko. Nawet nie wiedzą kiedy docierają do końca tekstu.

Czy Twoje treści są na tyle przekonujące, że czytelnik nie może się od nich oderwać?

Rozpocznij od nagłówka, który nie tylko przyciąga uwagę, ale też obiecuje nieodpartą wartość. To pierwszy krok, by czytelnik pragnął więcej.

Każde kolejne zdanie powinno zachęcać do poznania następnego. Jak kolejny krok w dół śliskiej zjeżdżalni: nie możesz się zatrzymać, dopóki nie dotrzesz na sam dół.

Co łączy roboty i ludzi w kontekście czytania treści? Sympatia do dobrych tytułów i zróżnicowanych treści!

Angażujące tytuły wyjaśniające, co jest wewnątrz tekstu pozwalają “przeskanować” go przed przeczytaniem całości.

Nie łudź się, że utrudniając skanowanie zatrzymasz odbiorcę na dłużej. Wręcz przeciwnie.

Jeśli Twój tekst nie porusza tematu tak niszowego, że trudno znaleźć w sieci inne materiały na ten temat, a użytkownikowi nie zależy aż tak mocno na tych informacjach - wysiłek będzie dla niego zbyt duży w porównaniu do korzyści, jaką otrzyma czytając.

Efekt? Opuści stronę.

Nagłówki dają też informację wyszukiwarkom, czy faktycznie dany tekst odpowiada na pytanie wpisane przez internautę w okno wyszukiwania.

Pamiętaj też o wzorcach, zgodnie z którymi odbiorczy czytają treści w internecie: wzorzec F i wzorzec Z.

Kiedy na stronie jest dużo tekstu, nasz wzrok porusza się po stronie trasą w kształcie litery F.

Jeśli natomiast na stronie jest więcej obrazów, lepiej ułożyć je tak, aby kierowały wzrok zgodnie z kształtem litery Z. Wystarczy umieszczać je na przemian po prawej i lewej stronie.

Wykorzystuj różne formaty treści

Im bardziej będziesz urozmaicać treści, tym lepiej. Użytkownicy mają nieco inne wymagania wobec różnych rodzajów treści.

Od opisów kategorii oczekują szybko dostępnych konkretów i mniejszej objętości niż od instruktażowego, kompletnego przewodnika w formie wpisu blogowego.

A roboty Google? Starają się odkrywać wymagania użytkowników i podsuwać im dopasowane do tych oczekiwań treści.

Wskazówka! Wpisz w Google frazę kluczową, dla której chcesz stworzyć treści i przejrzyj TOP 3 w wynikach wyszukiwania. Szybko zorientujesz się, jaki rodzaj treści jest przez odbiorców nagradzany uwagą, a przez Google - wysokimi pozycjami.

Różne formaty, które warto mieć na stronie:

Treści interaktywne, np. quizy, które angażują odbiorców.

1

Osadzone wideo, które zatrzyma użytkownika na dłużej na Twojej stronie.

3

Darmowe materiały do pobrania, np. broszury rozwijające poruszany temat, e-booki, checklisty. Zyskasz dzięki temu kontakt do potencjalnych klientów dając im wartość w zamian za adres e-mail.

5

Unikalne opisy produktów. Unikaj opisów 1:1 od producenta, bo duplicate content (czyli zduplikowany tekst znajdujący się na kilku stronach) wyrzuci Cię poza pierwsze strony Google. Napisz własny opis.

7

Animacje. Już mała, animowana strzałka zrobi robotę w kwestii przyciągania uwagi użytkownika do konkretnego fragmentu.

2

Infografiki i inne elementy graficzne pomagające lepiej wyjaśnić dane zagadnienie.

4

Zestawienia statystyk. Są zazwyczaj chętnie udostępniane i otrzymują dużo darmowych linków zwrotnych, które przekładają się na wiarygodność Twojej strony w oczach Google i kierują do Ciebie nowych użytkowników.

6

Porównania “X a Y”, np. “Wyciskarka wolnoobrotowa a tradycyjna”.

8

Pamiętaj również o tym, aby pisząc treść:

1. Rozszerzać nagłówki, aby mówiły więcej, np. “Wyciskarka wolnoobrotowa: sposób na zdrowe śniadania” zamiast “Wyciskarka wolnoobrotowa”.

2. Celować w terminy z tzw. długiego ogona (dłuższe, mniej popularne, ale przez to też mniej używane przez konkurencję). Twoja konkurencja pewnie skupia się na najważniejszych słowach kluczowych, ale istnieją narzędzia takie jak Semrush, które pomagają znaleźć dłuższe frazy, na które łatwiej uzyskać wyższe pozycje.

3. Przyciągać emocjonalnymi tytułami, np. “Jak wyciskarka wolnoobrotowa ustrzeże Twoje dziecko przed infekcjami w tym sezonie?” zamiast “Wyciskarka wolnoobrotowa - rozwiązanie idealne w tym sezonie”.

Stosuj formułę PBC od Backlinko

PBC: Preview, Benefits, Call-to-Action, to skrót od: zapowiedź, korzyści, wezwanie do akcji (ZKW). To formuła opracowana przez Backlinko. Jak ją stosować w praktyce?

Każdego dnia w internecie publikowanych jest 7 milionów blog postów w języku angielskim.

Po polsku statystyka zapewne działa bardziej na Twoją korzyść (postów jest mniej), ale nie zmienia to faktu, że na pewno nie jest to ilość treści, którą ktokolwiek jest w stanie przyswoić.

Dlatego musisz stosować strategie, które przekonają Twojego odbiorcę, że Twoje treści są warte spędzenia tych kilku minut z Tobą.

Formuła zapowiedź - korzyści- wezwanie do akcji świetnie się w tym sprawdza jako wprowadzenie do tekstu. Podziel wstęp na wyraźne sekcje.

Zapowiedź: podziel się krótkimi słowami, o czym jest tekst. Dodaj do tego wyjątkowo interesującą informację, np. dane liczbowe, które przemawiają do wyobraźni.

1

Wezwanie do akcji: wyraźnie napisz, że korzyści osiągnięte zostaną, jeśli czytelnik przejdzie dalej.

3

Korzyści: przedstaw odbiorcy, co się w jego życiu poprawi, jeśli przeczyta Twój tekst. (Zwiększysz sprzedaż; Dowiesz się, jak dobierać ubrania mając figurę gruszkę; Naprawisz zmywarkę bez wzywania hydraulika; Zaoszczędzisz pieniądze).

2

Jak to wygląda w praktyce? Przeczytaj jeszcze raz wstęp do tego artykułu.

Narzędzia, które pomogą Ci w optymalizacji treści

Optymalizowanie treści można robić łatwiej, efektywniej (i przyjemniej) z użyciem profesjonalnych narzędzi.

Jednymi z najczęściej polecanych narzędzi są: Semrush, Semstorm i Ahrefs. Darmowe narzędzia to Google Search Console, Google Optimize i Google Trends.

Płatne narzędzia oprócz doboru słów kluczowych, konkretnych sugestii dotyczących pisania tekstu i wielu przydatnych funkcji w planowaniu i tworzeniu tworzeniu, oferują zazwyczaj chmurowe rozwiązania do pisania treści. Część z nich bazuje na AI.

Korzystanie z takich narzędzi znacznie przyspiesza tworzenie tekstu, pozwala przeskanować go pod kątem najnowszych wymogów wyszukiwarek, jak i poziomu czytelności dla odbiorców.

Narzędzia pomagają dobrać optymalną długość tekstu, słowa kluczowe i sprawdzić ich “nasycenie” (jak często dane słowo występuje w tekście).

Nie masz czasu na poznawanie nowych narzędzi? chciałbyś strategie, o których przeczytałeś od razu wdrożyć na swojej stronie? Chętnie pomożemy Ci rozwinąć potencjał Twoich treści. Czekamy na wiadomość od Ciebie.

Rozdział 1:
Podstawy dobrego content marketingu
Odkryjesz metodę, która raz wdrożona, przyciąga klientów do firmy bez przerwy przez lata.
Rozdział 2:
Strategia skutecznych treści
Poznasz strategie i łatwe do wykonania instrukcje, dzięki którym treści robią dokładnie to, na czym zależy Twojej firmie.
Rozdział 3:
Zasady tworzenia treści, które działają
Kiedy poznasz te techniki tworzenia przekonujących treści, zaczniesz mówić językiem swoich klientów. Nic ich bardziej nie przekona!
Rozdział 4:
Treści multimedialne
Zobaczysz, jak za pomocą treści multimedialnych podkręcić zaangażowanie odbiorców na tyle, żeby stali się zachwyconymi klientami.
Rozdział 5:
Dystrybucja treści
Nauczysz się, jak podsuwać treści odpowiednim ludziom w odpowiednim czasie, żeby chcieli wracać do Twojej firmy po więcej.
Rozdział 6:
Optymalizacja z bliska
Dowiesz się, jak sprawić, aby każdy fragment treści działał na korzyść Twojego biznesu.

Owocni eksperci cytowani są przez:

Zamów bezpłatne
badanie strony, by
otrzymać porady
od ekspertów

Usprawnij to na stronie firmy
i przygotuj więcej miejsca
na nowych klientów.

Zamów badanie teraz

Serwis oceniany przez klientów jako
DOSKONAŁY! w ankiecie badania opinii.

4.98 / 5