Owocne fakty
Podziel się uczuciem:
Poznaj źródła
Piękny umysłFakt: 01
Logika afektu
Nasze aktualne emocje mają wpływ na naszą ocenę sytuacji i podejmowane przez nas decyzje.
Nawet w najbardziej racjonalnych momentach emocje wciąż rządzą naszym zachowaniem. Jak więc stymulować określone emocje?

Naprawdę wspaniałe pierwsze wrażenie może zrekompensować późniejsze błędy. A gdy jesteśmy bardziej zrelaksowani łatwiej jest znaleźć rozwiązania i obejścia problemów. Wykorzystaj estetykę i język, by wywołać efekt humorystyczny, wzbudzić strach lub przyjemność.
Piękny umysłFakt: 02
Przypadkowe
nagrody
Losowe wynagrodzenia są silnymi motywatorami. Rzadkie i nieprzewidywalne, nie kolidują z wewnętrzną motywacją.
Co możemy rozdawać w losowych odstępach czasu, żeby wspierać pozytywne zachowania albo po prostu nagradzać kogoś za zalogowanie się?

Nagrodami mogą być pochwały, wirtualne dobra, punkty, które można na coś wymienić itd. – jednak nie mogą być przyznawane w przewidywalny sposób.
Piękny umysłFakt: 03
Efekt upływu
czasu.
Postrzeganie upływu czasu jest bardzo subiektywne. Wykorzystaj to w działaniu.
Jeśli ludzie muszą czekać, żeby system załadował treści lub wykonał zadanie, stwórz wrażenie, że rzeczy dzieją się szybciej niż w rzeczywistości.

Używaj wolniejszych preloaderów – ludzie liczą cykle, nie milisekundy. Możesz też zaoferować jakąś rozrywkę: ludzie zaangażowani umysłowo w jakieś zadanie nie zauważają, jak długo ono zajmuje.
Piękny umysłFakt: 05
Ograniczony
wybór
Jesteśmy bardziej skłonni do dokonania wyboru, gdy mamy mniej możliwości.
Jak wiele wyborów znajduje się na każdej stronie? Czy można zmniejszyć ich liczbę?

Rozważ także kolejność punktów decyzyjnych, które napotykają ludzie – czy można uprościć ścieżkę decyzyjną, prezentując najpierw najpilniejsze wybory?
Piękny umysłFakt: 06
Ciekawość
Ludzie zachęceni niewielką ilością interesujących informacji będą chcieli dowiedzieć się więcej!
Kiedy możesz wstrzymać się z podawaniem wszystkich informacji? Które miałyby to być informacje?

Wyjaw tylko tyle, by wzbudzić zainteresowanie i zachęć do podjęcia następnego kroku. Możesz także wzbudzić zainteresowanie robiąc coś niespodziewanego – ludzie zostaną na tyle długo, by dowiedzieć się, co się dzieje. To tak, jak intrygują nas zagadki.
Piękny umysłFakt: 09
Kolekcjonowanie
Ludzie lubią zbierać interesujące rzeczy, które uzupełniają, lub kompletują jakiś większy zestaw.
Czy na twojej stronie istnieje możliwość zbierania czegoś?

Kupony, plakietki, punkty, lub inne kawałki większej całości – możliwości są nieograniczone. Najlepiej, by przedmioty te wiązały się z reputacją i polepszały jakość Twojej usługi.
Piękny umysłFakt: 10
Sekwencje
Chętniej podejmujemy działania, gdy skomplikowane czynności rozbite są na mniejsze zadania.
Trudno jest ukończyć skomplikowane zadanie, jak na przykład „załóż konto bankowe”, „uzupełnij swój profil”.

Zamiast tego, rozbij skomplikowane zadania na małe, łatwe do ukończenia czynności. Może to być sekwencja kroków albo po prostu lista rzeczy, które musza być wykonane, by posunąć się naprzód w systemie.
Piękny umysłFakt: 14
Ograniczony dostęp
W naturalny sposób pożądamy rzeczy, które są postrzegane jako ekskluzywne lub należące do wybranych.
W grach, by kreować wyłączność i nagradzać biegłość wykorzystuje się poziomy.

Niektóre strony, czy obszary na stronie mogą być dostępne tylko dla jej członków (lub tych którzy „zapracowali” na dostęp). „Dostęp” może się również odnosić do uzyskania możliwości korzystania z opcji lub narzędzi, które nie są dostępne domyślnie.
Piękny umysłFakt: 16
Autorytet
Chcemy podążać za liderami i korzystać
z rad uznanych autorytetów
Do pewnego stopnia wszyscy szukamy porad i wskazówek. Jak twoja strona kieruje ludźmi?

Czy to doświadczenie dodaje im pewności siebie? Czy w aplikacji istnieją opcje, które mogą być zrobione na poziomie projektu w imieniu użytkowników? Czy w niepewnej lub nowej przestrzeni znajduje się formalny autorytet (lub marka), która ma dodawać ludziom pewności siebie?
Piękny umysłFakt: 17
Kontrast
Skanując nowe informacje wizualne, nieświadomie przyciągani jesteśmy do rzeczy, które odróżniają się od otoczenia.
Na czym mają się skupiać ludzie? Wykorzystaj kolory, rozmiary, kształty i inne elementy projektu, by stworzyć wizualny kontrast.

Subtelny ruch na statycznej stronie może przyciągnąć uwagę ludzi. Kontrast można też stworzyć za pomocą czasu (porównaj nieregularne powiadomienia e-mailem z codziennymi powiadomieniami) lub za pomocą niezwykłej lub niespodziewanej treści.
Piękny umysłFakt: 18
Prowokowanie działań
W codziennych ścieżkach, potrzebujemy małych przypomnień, które zmotywują nas do działania.
Efektywne, zachęcające kuksańce powinny zaczepiać ludzi tam, gdzie się znajdują.

Na stronie może to być wyróżniony guzik, przypomnienie mailem a nawet zwykły Tweet. Można także wykorzystać czynniki wywołujące w trybie offline. Pomyśl o takich rodzajach przypomnień, które można ustawić samemu (SMS, komunikatory) Również wydruk, czy naklejka będą służyć doksonale jako przypomnienie, by coś zrobić.
Piękny umysłFakt: 20
Obdarowywanie
Odczuwamy potrzebę odwzajemnienia się, gdy otrzymujemy upominek.
Czy możemy sobie na niego pozwolić? Może to być darmowe konto, albo uaktualnienie. Może darmowy raport. A może karta upominkowa?

Niech to będzie coś niespodziewanego. Jeśli inne podobne usługi rozdają tę samą rzecz, przestaje ona być upominkiem – jest oczekiwana.
Piękny umysłFakt: 21
Estetyka
Rzeczy ładnie zaprojektowane są postrzegane jako łatwiejsze w użyciu.
Atrakcyjne przedmioty lepiej działają – a przynajmniej my postrzegamy je jako łatwiejsze w użyciu.

Czy oceniłeś, jak atrakcyjna dla użytkowników jest Twoja aplikacja (lub strona)? Jesteśmy w stanie więcej wybaczyć atrakcyjnym projektom i zakładamy, że są (albo powinny być) łatwiejsze w użyciu. Ciekawe jest to, że dobrze zaprojektowana strona często bardziej nadaje się do użytku.
Piękny umysłFakt: 22
Potrzeba pewności
Pragniemy mieć pewność i jesteśmy bardziej skłonni podjąć działanie, jeśli dostępne są konkretne informacje.
Wieloznaczność może wywołać reakcję na zagrożenie, która skutkuje niepokojem.

Wykorzystana w małych dawkach – takich jak interesujące wyzwanie – łagodna niepewność może zwracać uwagę (szczególnie wtedy, gdy ludzie wykształcili u siebie nawyki). Jednak wieloznaczność może również prowadzić do bezczynności: ludzie rzadziej działają w oparciu o niejasne informacje. Jakie informacje podajesz, by pomóc ludziom podjąć decyzję? Czy celowo tworzysz wrażenie pewności lub niepewności?
Piękny umysłFakt: 23
Smaczki
Zapamiętujemy i reagujemy pozytywnie na małe, zaskakujące i wesołe uciechy.
Jak można stworzyć efekt zaskoczenia i drobnej przyjemności? Może to być zabawny krótki tekst, link do zabawnego filmiku lub komplement.

Może to być „psikus”, jak kupon, wirtualny upominek lub śmieszny obrazek schowany gdzieś na stronie. Nawet satysfakcja ze odkrycia połączenia lub rozwiązania zagadki umysłowej może pomóc stworzyć korzystne i niezapomniane wrażenie.
Piękny umysłFakt: 24
Niespodzianka
W trakcie codziennych czynności nasz mózg pobudzany jest przez nowe i nieoczekiwane odkrycia.
Czy w zaplanowanych przez Ciebie doświadczeniach są jakieś małe niespodzianki?

„Niespodzianką” może być nowy dodatek lub odmiana od codzienności, jak na przykład inne sformułowanie w komunikacie z prośbą o potwierdzenie danych lub zmiana obrazka na znajomej stronie. Rozważ też, jak przyciągnąć uwagę ludzi odchodząc od oczekiwanych wzorców ustalonych przez inne strony lub poprzez doświadczenia niezależne od Twojej strony.
Piękny umysłFakt: 25
Ograniczony czas
Ograniczony czas na podjęcie decyzji zwiększa prawdopodobieństwo uczestnictwa.
Powszechnie wykorzystywany w zachęcaniu do zakupu ograniczony czas trwania może być także wykorzystany do kształtowania codziennych zachowań.

Ustal ograniczony czas do podjęcia określonych działań. Udostępnij nagrody tylko w określonym czasie lub stwórz opcje, które znikają, jeśli działanie nie zostanie podjęte w określonym czasie.
Piękny umysłFakt: 26
Efekt humoru
Dowcipne elementy w reklamie są znacznie bardziej lubiane i lepiej zapamiętywane.
Dlaczego tak poważnie? Niemal każdy tekst jest okazją do nadania mu humorystycznych akcentów.

Nie poprzestawaj na tym; pomyśl o interakcjach. O tym, jak sprawić, by były zabawne. Tak jak każdej rozmowie można dodać humoru, można także sprawić, by bardziej zabawne były chmurki wyświetlane po najechaniu na link, przyciski, poszczególne kroki w procesie i inne rzeczy, które napotyka użytkownik. W procesie uczenia się wykorzystujemy humor do ułatwiania przyswajania nowej wiedzy i jej zapamiętywania.
Piękny umysłFakt: 27
Rozpoznanie ponad
przypominanie
Łatwiej jest rozpoznać rzeczy, których doświadczyliśmy wcześniej niż przywoływać je z pamięci.
Opcje wielokrotnego wyboru lub te wymagające jednego kliknięcia to dla ludzi łatwy sposób interakcji ze stroną.

Jeśli chcesz poprosić ludzi o wymienienie rzeczy z pamięci, spróbuj uzupełnić (lub zastąpić) puste pola określonymi, losowymi wyborami, które będą mogły ich naprowadzić.
Piękny umysłFakt: 31
Grupowanie
Informacje ułożone w znajome i rozsądne grupy są łatwiejsze do zrozumienia i zapamiętania.
Dzielenie dużych list (spisów treści, pozycji w menu) na mniejsze grupy sprawia, że informacje są łatwiejsze do zrozumienia i opanowania.

Jeśli chodzi o wyuczone zachowania, mamy skłonność do podświadomego dzielenia codziennych wydarzeń na mniejsze części, jak na przykład poranne przygotowywanie się do wyjścia. Zrozumienie jak ludzie rozwijają w umyśle zwyczaje, na Twojej stronie lub gdzie indziej – może ujawnić obszary, które warto ulepszyć.
Piękny umysłFakt: 33
Efekt
pierwszeństwa
Dużo łatwiej przypominamy sobie pierwsze i ostatnie elementy listy.
Jaką kolejność mają pozycje na liście?

Jeśli kluczowe jest zapamiętanie przez użytkowników konkretnych pozycji, niech najważniejsze będą na początku i na końcu listy. To rozwiązanie można zastosować w przypadku listy pozycji do zaznaczenia, cech produktu, historii firmy – jakichkolwiek podstron z długą listą elementów.
Piękny umysłFakt: 34
Wesołe
naśladownictwo
Wzorowanie się na innych, to najłatwiejszy sposób kształtowania naszego zachowania.
Jaki wzór do naśladowania pokazujesz na swojej stronie, by poinformować ludzi jak wygląda pożądane zachowanie, które chcesz uzyskać?

Obserwowanie, jak powinniśmy się zachować może sprowokować do działania lepiej, niż cokolwiek innego. Znajdź i nagródź ludzi, którzy wykazują modelowe „dobre” zachowanie w sytuacjach, które tworzysz, na stronie.
Piękny umysłFakt: 35
Kompletowanie zestawu
Im bliżej jesteśmy skompletowania całej kolekcji, tym bardziej chcemy mieć wszystkie jej elementy.
Ta zasada ma zastosowanie także w przypadku niedokończonych puzzli i obrazków – chcemy zobaczyć cały, ukończony obrazek.

Poszukaj logicznych zestawów (jak rodzaje informacji), które mogą sugerować kompletowanie kolekcji. Co ludzie mogą zbierać w Twoim systemie? Jak można pogrupować te elementy w odrębne zestawy by stworzyć łatwiejsze do osiągnięcia cele (i motywację do dalszego zbierania większej kolekcji)?
Piękny umysłFakt: 36
Metafora
koncepcyjna
Nadajemy sens i rozumiemy nowe koncepcje przez porównanie ich do innych, które znaliśmy już wcześniej.
Czy wykorzystujesz obrazowanie lub sugestywny język, by wyjaśnić trudne pojęcia?

Pomóż ludziom zrozumieć Twój przekaz poprzez nakreślenie dosłownej lub ukrytej przenośni. Wykorzystaj to skojarzenie, by pomóc ludziom zrozumieć pojęcie i wpłynąć na to, jak jest ono postrzegane.
Piękny umysłFakt: 37
Przemawianie
do zmysłów
Lepiej pamiętamy i jesteśmy bardziej zaangażowani w rzeczy, które przemawiają do wielu zmysłów.
Czy możesz przemówić do większej ilości zmysłów niż tylko wzrok czy dotyk?

Poszukaj możliwości dodania obrazów, dźwięku – może nawet sugestii zamachów czy smaków w tekście lub obrazach. Dźwięk jest oczywistym wyborem w przypadku filmów czy stron muzycznych, znajdź jednak subtelny sposób, by te same elementy występowały po najechaniu na daną pozycję, kliknięciu, wylogowaniu się i innych zwykłych czynnościach.
Piękny umysłFakt: 39
Rywalizacja
Kiedy dzielimy to samo środowisko, będziemy dążyć do zdobycia rzeczy, którymi nie można się podzielić.
Jak ludzie mogą konkurować, by zyskać uwagę, lub zasoby w Twoim systemie?

Konkurencja bywa łatwo nadużywana, jednak pozostaje wspaniałym mechanizmem do zapewnienia bodźców do samodoskonalenia. W zależności od naszych celów, konkurencja może mieć miejsce wśród pojedynczych osób lub grup.
Piękny umysłFakt: 40
Wydarzenia
cykliczne
Powtarzające się wydarzenia kreują poczucie przynależności, trwałe zainteresowanie i wyczekiwanie.
Na co czekają i co wspominają Twoi użytkownicy? (Poza zaplanowanymi przerwami technicznymi)

Czy istnieją jakieś regularne, powtarzające się wydarzenia, które wszyscy lubią? Wiele gier dla dzieci wykorzystuje strukturę narracji do tworzenia wydarzeń – dlaczego by nie wypróbować tego samego w aplikacjach biznesowych i ogólnodostępnych stronach? Przemyśl, w jaki sposób wszyscy użytkownicy lub grupy mogliby polubić powtarzające się doświadczenia.
Piękny umysłFakt: 45
Osiągnięcia
Jesteśmy bardziej skłonni angażować się w działania, w których osiągnięcia są doceniane i nagradzane.
Osiągnięcie czegoś znaczącego na polu jest satysfakcjonujące, jednak gdy jest w jakiś sposób docenione, cieszy jeszcze bardziej.

W środowisku gier komputerowych osiągnięcia są prezentowane za pomocą punktów, odznak, poziomów i innego rodzaju uznania. W innych sytuacjach, osiągnięcia są sygnalizowane poprzez awanse, członkowstwo, przywileje i dorobek. Jakie wyzwania – powiązane z pożądanymi zachowaniami – mają miejsce w Twoim przypadku i jakie są związane z nimi osiągnięcia?
Piękny umysłFakt: 50
Ramowanie
Sposób, w jaki informacje są sformułowane może zmienić naszą ocenę i mieć wpływ na nasze decyzje.
Ukryta historia może sprawić, że najbardziej pożądane przez nas wybory będą najbardziej oczywiste.

Na przykład sformułowanie, że coś kosztuje „mniej niż filiżanka kawy dziennie” zachęca ludzi do innego spojrzenia na koszt jakiegoś abonamentu. Jak przedstawiasz wybory w swoim systemie? Jakie są dostępne opcje? Szczególnie w przypadku nowych lub trudnych pojęć.
Otrzymaj ofertę