To co zaprezentujesz jest równie ważne jak to zaprezentujesz.

> projektowanie graficzne > to co-zaprezentujesz-jest-rownie-wazne-jak-to-zaprezentujesz

To, jak zaprezentujesz klientom, czy przełożonym dany pomysł, ma równie duże znaczenie, jak sam pomysł. Opracowałeś jakieś koncepcje logo i zdecydowałeś się wysłać je do recenzji na jednej stronie PDF? Albo może myślałeś nad wyceną projektu i po prostu wpisałeś ją w wiadomość i wysłałeś. Może to wyglądać niewinnie i pokazywać twoją uczciwość, ale tak naprawdę to strzelanie sobie w stopę. My projektanci powinniśmy wiedzieć to najlepiej. Przecież to my ciągle mówimy o tym, jak projekt może wpływać i zmieniać ludzką percepcję i wyobrażenia.

Pomyśl o tym w ten sposób... Odwiedzasz sklep z markowymi ubraniami i z zaskoczeniem zauważasz, że wszystkie ubrania ułożone są w stosy zalegające na podłodze.

W tym momencie, bez względu na to, jak dobrze są zaprojektowane, prawdopodobnie stracisz całe zaufanie do marki. Co więcej, czujesz, że produkty warte są dużo mniej, niż na początku. Przyszedłeś tu przecież po „wysoką jakość produktu i obsługi”, a znalazłeś jedynie coś, co wygląda jak sklep z odzieżą używaną. Zaraz, ale jak to się ma do projektowania?

Wysyłanie koncepcji bez wcześniejszego zaprojektowania i zaplanowania prezentacji jest jak rzucanie wysokiej jakości ubraniami po podłodze.

Nie jest dla ciebie ważne, jak widzą je inni, mogą przecież podnieść je z podłogi i oglądać do woli. Wiesz dlaczego drogie sklepy z odzieżą bardzo mocno dbają o to, jak zorganizowane są ich produkty, w jaki sposób są oświetlone, wyeksponowane, zaprezentowane na wystawach? Dlatego, że przynosi im to wymierne rezultaty w zwiększaniu sprzedaży.

Dlaczego w przypadku projektowania grafik lub tworzenia stron ma być inaczej?

Tak naprawdę, jest jeszcze gorzej. Jako projektanci musimy mierzyć się z o wiele większymi wyzwaniami, niż większość właścicieli sklepów odzieżowych (nawet tych ekskluzywnych). Ponieważ wykonujemy całkowicie autorską pracę, nieefektywna prezentacja może prowadzić do niepomyślnych i nieudanych recenzji.

Doświadczeni projektanci zgodzą się, że każdy pojedynczy element na stronie w jakiś sposób wpływa na wszystko dookoła i w efekcie nawet niewielkie zmiany mogą mieć ogromny wpływ na cały projekt.

Jeśli prezentacja nie przekazuje wszystkiego, co miałeś na myśli, co opracowałeś i wybrałeś spośród niezliczonej ilość opcji i rozwiązań, zanim trafiłeś na rozwiązanie, które było według ciebie najlepsze, to dlaczego klient ma zakładać, że tak jest w istocie? Prowadzi to do próśb i żądań wobec kształtu projektu. Bez wiedzy i doświadczenia projektanta grafiki, łatwo jest zakładać różne rzeczy i sugerować określone rozwiązania, bez zdawania sobie sprawy z konsekwencji podobnych sugestii.

Jak prezentować w sposób efektywny?

Musisz zaprojektować samą prezentację w sposób jasny i klarowny.

Gdy klient spojrzy na efekty twojej starań, musi zdawać sobie sprawę, ile pracy i wysiłku zostało w nią włożonych. Powinno być też jasne, że twój projekt nie jest wstępną wizualizacją, ale propozycją tego, co jest według ciebie najlepszym rozwiązaniem problemów klienta. Nie twierdzę, że nie powinieneś być otwarty na sugestie i nie oczekuję, że twój przypadek będzie „jednoetapowym procesem”. Mówię, że warto pokazać, że wszystko zostało tam umieszczone z jakiegoś konkretnego powodu.

Zawsze radzę innym, by prezentować projekty w najbardziej adekwatny i zgodny z początkowymi założeniami sposób.

Logo powinny być wydrukowane, zmatowane i ukazane na kilka sposobów, na przykład w nagłówku listu, na wizytówce i kopercie. Używam konkretnego, starannie opracowanego szablonu, by zaprezentować wszystkie koncepcje w taki sposób, by oddać wszystkie szczegóły, zamiar i troskę o końcowy efekt.

Projekty stron internetowych powinny być zaprezentowane w przeglądarce internetowej, 1 do 1. Często klient gubi Twoją pikselową dokładność, bo projekt otwiera mu się w innej skali niż 1 do 1. A to wygląda fatlnie.

Wielu projektantów wysyła koncepcję swoich prac, zupełnie jak gdyby wszystko było w porządku.

Jednak klient nie czyta w twoich myślach i nie wie, że jeden z twoich przycisków akcji ma dziwny kolor, ponieważ przyciągnie w ten sposób więcej uwagi i zwiększy współczynnik konwersji. Tak, wypisanie całego twojego procesu myślowego zajmuje sporo czasu i nie każdy może sobie pozwolić na bezpośrednie meetingi i spotkania na temat prezentacji, ale jest to ważny element twoich działań. Zdobywasz dzięki temu także doświadczenie, ponieważ jesteś w stanie określić I przedstawić kierunki, w jakich zmierza twój projekt i udowodnić, że wszystko co robisz, ma określony sens.

Gdy następnym razem będziesz pracował nad kolejnym dużym projektem i będziesz starał się o jego aprobatę, spróbuj wykorzystać powyższe techniki. Zapewniam cię, że zauważysz istotną różnicę w porównaniu do twoich standardowych praktyk. Widziałem projekty, których proces zatwierdzania przebiegał bez zarzutu, pomimo że spodziewałem się, że okażą się katastrofą, ponieważ sam projekt zawierał liczne błędy.

A może znasz lepsze metody lub techniki poprawiania prezentacji swojego projektu?

Będzie mi bardzo miło je poznać w komentarzach na samym dole tej strony.