Tak naprawdę ten tekst mówi o pięciu nawykach, które dzielą z nami nadzwyczaj efektywni projektanci i których miałem okazję osobiście doświadczyć w skomplikowanym, nieteoretycznym, absolutnie realnym świecie. Jeśli praktyka projektowania to twoja działka, koniecznie czytaj dalej...
Zwycięzcy nigdy się nie poddają, a ci, którzy się poddają, nigdy nie wygrywają. To sformułowanie jest tak samo wzniosłe, jak i nieprawdziwe. Jesteśmy tak beznadziejni w godzeniu się ze stratą i przegraną, że istnieje nawet fachowy na to termin: niechęć do straty. Dan Ariely w potędze irracjonalności - (której streszczenie przeczytasz tutaj) udowodnił, że zdecydowanie wolimy unikać przegranych, niż coś zdobywać. Nie umiemy się poddawać.
Rezygnacja ma złą opinię, ale często stanowi najbardziej racjonalną opcję wyboru. Jak pisze Seth Godin w swojej książce o umiejętności poddawania się, The Dip #: „Zwycięzcy nieustannie rezygnują. Ale rezygnują z właściwych rzeczy we właściwym czasie.” To cenna, praktyczna rada, która jest w stanie zwalczyć bezlitosnego idealistę tkwiącego w każdym projektancie. Jest to twój pierwszy nawyk, którego musisz się nauczyć: nauczyć się rezygnować. Wiedzieć, kiedy odpuscić.
Oto mały sekret: efektywni projektanci są zwykle „produktami” dobrego środowiska pracy i wiedzą, jak znajdować podobne miejsca. Jak wygląda dobre środowisko pracy? Odpowiedź na to pytanie znaleźć można w genialnej prezentacji o klientach Michael’a Bieruta. Radzę obejrzeć cały materiał, ale jeśli nie masz na to czasu, to przyjrzyj się 4-minutowemu fragmentowi zaczynającego się w 13 minucie i kończącego na 17. Michael odpowiada na pytania:, „Czego szukam w kliencie?” i „Czego powinienem szukać w środowisku pracy?”
Odpowiedzi są proste: zaufania, pasji, odwagi, zdrowego rozsądku. Każda z tych wartości ma swoje zalety. W środowisku pełnym zaufania, udziałowcy i zleceniodawcy ufają instynktowi swoich projektantów. Tam, gdzie znajdziemy pasje, znajdziemy też wolę nieustannego rozwoju i dążenia do doskonałości. Wszystkie z tych 4 wartości muszą koegzystować, by dane środowisko można było uznać za dobre. Wyeliminuj jedno i dane miejsce pracy stanie się dysfunkcyjne. W świecie milionów możliwości, doskonale wiemy, gdzie mamy szukać, kiedy czegoś chcemy. Dobrze radzimy sobie w znajdowaniu takich nisz, które odpowiadają naszym potrzebom, bez poświęcania temu faktowi zbytniej uwagi.
Projektowanie jest subiektywne. To hasło jest jednym z wielu zniekształceń rzeczywistości – idei, które powtarzane były tak długo, aż stały się faktami. Możemy rozpoznać także inne, jak choćby: „Projekt to dekoracja” i „Więcej informacji zwrotnych prowadzi do lepszych projektów.” Podobne frazesy wydają się niegroźne, choć w istocie są bardzo szkodliwe. Są jak słoń w składzie porcelany zdolności funkcjonowania wielu organizacji. Efektywni projektanci pracują nad tym, by pozbyć się ze swoich firm podobnych zniekształceń.
Nadzwyczaj efektywni projektanci zawsze poddają coś w wątpliwość, pytają, zastanawiają się, udoskonalają ustalone pomysły i zmieniają dogmaty. Ich metody najlepiej charakteryzuje stare, chińskie powiedzenie: „Wszystkie rzeczy się zmieniają i my wraz z nimi także” Jesteś projektantem? Zostaw na siebie namiary dzieląc się swoimi świetnymi praktykami w komentarzach.
1 | A co jeśli wasz projekt po prostu mi się nie spodoba? | odpowiedź |
2 | Jak obsługujecie małe i początkujące firmy? | odpowiedź |
3 | Jak wygląda współpraca na odległość? | odpowiedź |
4 | Jaką gwarancję jakości otrzymam? | odpowiedź |
5 | Ile wynosi minimalny budżet projektu? | odpowiedź |
6 | Jak rozpocząć współpracę? | odpowiedź |
Chcesz zamieścić tą treść na swoim
blogu, za darmo? Nic prostszego!
Wystarczy, że wstawisz link zwrotny.
Zobacz jak publikować nasze treści.
Szanowny ekspercie.
Podziel się wiedzą i odbierz zapłatę.
Za dobrą treść, płacimy dobre pieniądze.
Sprawdź to - kliknij tutaj.
UDZIEL WSPARCIA
Kliknij tutaj!
Zawsze cieszą nas komentarze i przykłady, które odnoszą się ściśle do komentowanych treści, bądź też zawierają dodatkowe, wzbogacające pierwotny materiał informacje. Staramy się blokować wpisy zawierające obelżywy język lub mające charakter spamu, oraz na bieżąco moderować poziom dyskusji, aby odpowiadał on standardom, które wyznaczamy.
1. Pozostawmy to miejsce wolne od reklam.
2. Dyskutujemy o ideach, bez zarzutów osobistych.
3. Nie publikujemy multimediów.