Nawyk samodyscypliny

Zaprogramuj wewnętrznego stróża.
The Now Habit
Autor: Neil Fiore

Dobra książka z przemyśleniami i radami na temat tego, jak pokonać prokrastynację.

Przez kilka dni miała obserwować, kiedy i dlaczego odkłada rzeczy na później, by uświadomić sobie, że jej stare poglądy prawdopodobnie doprowadzą ją do negatywnych schematów. Gdy zauważała, że oddaje się prokrastynacji miała uświadamiać sobie, że w ten sposób ucieka od wewnętrznego konfliktu i lęków.

Dlaczego odkładamy rzeczy na potem: w ten sposób nagradzamy się tymczasową ulgą od stresu.

To obrona przed strachem przed zwycięstwem, która powstrzymuje nas przed dawaniem z siebie wszystkiego.

Ci, którzy czerpią poczucie tożsamości z wielu dziedzin, są bardziej odporni na porażkę w jednym z nich. Przykładowo, zawodowy tenisista będzie prawdopodobnie bardziej niezadowolony z przegranego meczu niż amator, dla którego tenis jest tylko jednym z wielu zajęć wykonywanych w tygodniu.

Im bardziej złożona i zróżnicowana jest twoja tożsamość, tym mniejsza szansa, że stres w jednym z jej obszarów wpędzi cię w depresję.

Sukces oznacza postęp w stronę rosnących wymagań.

Ukończenie określonego projektu może prowadzić zarówno do zysków, jak i strat.

Sprawdź, kiedy i w jaki sposób oddajesz się prokrastynacji.

Zapisuj czas, który poświęcasz na każde zajęcie w ciągu dnia.

Ponad godzinę zajmuje ci „zebranie się” przed faktycznym rozpoczęciem pracy. Jak zmieniłby się poziom twojej wydajności, gdybyś z samego rana zaczął od pilnego projektu, a nie od czytania maili?

Wykorzystywanie dziennika nawet tylko w ograniczonym stopniu dostarczy ci ważnych informacji na temat schematów prokrastynacji i wewnętrznego dialogu. Powinieneś zawrzeć w nim podstawowe informacje na temat tego, kiedy odkładałeś coś na później, co to było i jak bardzo było pilne, a także swoje przemyślenia i odczucia na temat zadania, powód prokrastynacji, jej rodzaj, próby zmniejszenia niepokoju i wynikłe z nich myśli i emocje.

Musisz być wyczulony na rodzaje sytuacji, w których prokrastynacja jest najbardziej prawdopodobna:

  • zadania wymagające skupienia się na szczegółach (przykład nr 1): wypełnianie PIT-u, planowanie budżetu, porządkowanie dokumentów, sortowanie danych sprzedażowych;
  • prace domowe (przykład nr 2): naprawa drzwi, sprzątanie piwnicy, porządkowanie biurka, malowanie sypialni;
  • wystąpienia (przykład nr 3): wygłoszenie przemowy, prezentacja produktu, poważna rozmowa z pracownikiem;
  • duże lub złożone projekty (przykład nr 4): przygotowanie pozwu sądowego, kampanii reklamowej lub podręcznika szkoleniowego.

Uczucia i nastawienie, które wywołują, powstrzymują cię od efektywnego ukończenia trudnych zadań.

Przykłady:

  • ktoś zmusza cię do zrobienia czegoś wbrew twojej woli, np. wypełnienia PIT-u w przykładzie nr 1 lub naprawienia drzwi w przykładzie nr 2;
  • własna presja, by wystąpienie było idealne, jak wygłoszenie przemowy w przykładzie nr 3;
  • strach przed popełnieniem błędu i krytyką, jak pojawienie się w sądzie nieprzygotowanym w przykładzie nr 4.

Rozpoznaj obawy i presję, które zwykle kojarzysz z określonymi projektami.

Często to ty sam podnosisz poprzeczkę zmieniając proste zadanie w test własnej wartości.

Często to ty sam mylisz wykonanie zadania ze sprawdzianem swoich umiejętności.

Sytuacja A: przejdź po solidnie wyglądającej desce.

Sytuacja B: deska znajduje się teraz 30 metrów nad ziemią.

Sytuacja C: w budynku podtrzymującym deskę z twojej strony wybuchł pożar! Po drugiej stronie znajduje się małe dziecko wołające o pomoc.

Gdy pojawia się presja, spróbuj działać w stary, sprawdzony sposób.

Zwróć uwagę, jak często ludzie sukcesu przeżywają katastrofy i bankrutują. Człowiek, który osiągnął sukces, często ponosi też porażkę i podnosi się z niej; człowiekowi-porażce nie udaje się tylko raz: gdy pozwala, by porażka określała jego wartość.

„Powinienem to zrobić” takie zdania wyraźnie mówią umysłowi „nie chcę tego zrobić, ale muszę się zmusić, by zrobić to dla kogoś”.

„Powinienem” nie przekazuje umysłowi i ciału jasnego obrazu:

  • tego, co chcesz zrobić,
  • kiedy chcesz to zrobić,
  • gdzie chcesz zacząć,
  • jak chcesz to zrobić.

Skup się na wynikach, a nie na winie.

Dlatego, że sam podjąłeś decyzję o zrobieniu czegoś, czynność staje się łatwiejsza, mniej bolesna i szybciej udaje się ją ukończyć. Ilekroć złapiesz się na tym, że tracisz motywację do wykonania projektu, spójrz na czające się w twoim myśleniu „muszę” i podejmij decyzję, że w tym momencie podejmiesz wyzwanie takie, jakim jest, a nie takie, jakie wydaje ci się, że powinno być – albo odpuścisz. To twój wybór.

Określenie „muszę” (oznaczające „muszę, ale nie chcę”) spowoduje u ciebie niezdecydowanie i poczucie represjonowania („muszę, ale gdym miał władzę, nie robiłbym tego”).

„To bardzo ważne. Ten projekt musi zrobić wrażenie na wszystkich. To duża szansa w moim życiu.” Im większe i bardziej obezwładniające wydaje się zadanie, tym większa jest chęć, by odłożyć je na później.

Poznaj swoją
następną
ulubioną
książkę.
Mądrego zawsze miło posłuchać
Guru reklamy i sprzedaży.
Twórca międzynarodowej
potęgi Leo Burnett, Inc.
Czego uczą nas marki, którym ufamy?
My, zadajemy sobie to pytanie każdego dnia.
W tym miejscu chcielibyśmy dzielić się z Tobą efektami naszych poszukiwań.

Ciekawość
Ludzie zachęceni niewielką ilością interesujących informacji będą chcieli dowiedzieć się więcej!
Kiedy możesz wstrzymać się z podawaniem wszystkich informacji? Które miałyby to być informacje?

Wyjaw tylko tyle, by wzbudzić zainteresowanie i zachęć do podjęcia następnego kroku. Możesz także wzbudzić zainteresowanie robiąc coś niespodziewanego – ludzie zostaną na tyle długo, by dowiedzieć się, co się dzieje. To tak, jak intrygują nas zagadki.
Jestem zainteresowany!
Do: studio@owocni.pl
Od:
Twoja wiadomość
Witam, nazywam się , chętnie nawiąże kontakt z Owocnymi w sprawie współpracy nad nowym projektem. Poproszę o kontakt i wstępną ofertę. Mój numer telefonu to:
[Dostosuj tę wiadomość]
  • Częste pytania
    Ważne pytania i odpowiedzi
    1A co jeśli wasz projekt po
    prostu mi się nie spodoba?
    odpowiedź
    2Jak obsługujecie małe
    i początkujące firmy?
    odpowiedź
    3Jak wygląda
    współpraca na odległość?
    odpowiedź
    4Jaką gwarancję
    jakości otrzymam?
    odpowiedź
    5Ile wynosi minimalny
    budżet projektu?
    odpowiedź
    6Jak rozpocząć współpracę?
    odpowiedź
    Zapytaj o swój projekt
  • Broszura
    Jestem zainteresowany!
    Broszura
    firmowa.
    Jest darmowa!Niezbędna na zebraniu
    lub spotkaniu biznesowym.
    Pobierz broszurę - kliknij

Opublikuj treść u siebie

Chcesz zamieścić tą treść na swoim
blogu, za darmo? Nic prostszego!

Wystarczy, że wstawisz link zwrotny.
Zobacz jak publikować nasze treści.

  • Pisz dla nas
    Pisz dla nas, ekspercie

    Szanowny ekspercie.
    Podziel się wiedzą i odbierz zapłatę.

    Za dobrą treść, płacimy dobre pieniądze.
    Sprawdź to - kliknij tutaj.

  • Wesprzyj nas
    IMarketing

    Podoba Ci się to co robimy?
    - Udziel nam wsparcia, to łatwe - sprawdź tu.

Kliknij lubię to na
Otrzymaj ofertę