KOD-Talentu

Kod talentu

Jak zostać geniuszem
The Little Book of Talent
Autor: Daniel Coyle

Essencja Coyle’a z „Kodu talentu”, który ze wszystkich przeprowadzonych badań na temat świadomej praktyki wydestylował 52 porady, które można wprowadzić w życie. Niesamowita i inspirująca książka, w 90 minut można przeczytać całość, a potem zabrać się do pracy!

Choć neuronaukowe podstawy procesu są fascynujące i złożone, wszystko sprowadza się do jednej fundamentalnej prawdy: niewielkie czynności, powtarzane przed dłuższy czas, zmieniają nas.

 „Pamięć mięśniowa” tak naprawdę nie istnieje, ponieważ nasze mięśnie robią po prostu to, co każe im mózg. Dlatego nowoczesną naukę można podsumować w następujący sposób: chcesz rozwinąć swój talent? Wzmocnij mózg poprzez intensywne ćwiczenia.

Wytwórz iskrę i wykorzystaj paliwo, by ćwiczyć lepiej.

PORADA NR 1:

WPATRUJ SIĘ W OSOBĘ, KTÓRĄ CHCESZ SIĘ STAĆ

Wypełnij umysł żywymi obrazami siebie samego w przyszłości i wpatruj się w nie codziennie. Badania wykazały, że nawet niewielki kontakt z wzorem do naśladowania w znacznym stopniu poprawia nieświadomą motywację.

PORADA NR 2:

POŚWIĘĆ PIĘTNAŚCIE MINUT DZIENNIE NA WYRYCIE UMIEJĘTNOŚCI W MÓZGU

Patrz, jak dana umiejętność jest wykonywana, obserwuj ją uważnie i intensywnie, raz za razem, aż stworzysz jej wysokiej jakości mentalny plan.

Kluczem do skutecznego wyrycia jest stworzenie silnego połączenia: patrzenie i słuchanie tak uważne, by możliwe było wyobrażenie sobie uczucia towarzyszącego wykorzystywaniu umiejętności.

W wypadku umiejętności fizycznych, wyobraź sobie siebie w ciele osoby wykonującą czynność. Bądź świadomy ruchu i rytmu, spróbuj poczuć ruchy od środka.

W wypadku umiejętności umysłowych, symuluj umiejętność poprzez odtwarzanie procesów decyzyjnych eksperta.

Gracze w szachy osiągają ten efekt odgrywając klasyczne gry, krok po kroku.

Mówcy wygłaszają wielkie historyczne przemowy wraz z ich oryginalną modulacją.

Muzycy tworzą covery ulubionych piosenek.

Pisarze przepisują fragmenty wielkich dzieł słowo w słowo.

PORADA NR 3:

KRADNIJ I NIE PRZEPRASZAJ

Patrz na każdego jak na lepszego od siebie i zastanów się, co takiego mógłbyś wykorzystać. A potem to wykorzystaj.

Może to być wszystko: od tego, jak wydobyć wysoką nutę, do tego, jak poradzić sobie z awanturującym się tłumem.

Młodsi członkowie muzykalnych rodzin są często najbardziej utalentowani właśnie z tego powodu.

Skup się na szczegółach, nie ogólnym wrażeniu. Uchwyć konkretne fakty.

PORADA NR 4:

KUP NOTATNIK

Dziennik postępów.

Rób w nim notatki i zastanawiaj się nad nimi: wyniki z dzisiejszego dnia, pomysły na jutro, cele na przyszły tydzień.

PORADA NR 5:

CHCIEJ BYĆ GŁUPI

Jeżeli przechodzień jest w stanie rozpoznać piosenkę, to znaczy, że grasz ją zbyt szybko.

PORADA NR 6:

WYBIERZ WARUNKI SPARTAŃSKIE, A NIE LUKSUS

Luksus to narkotyk dla motywacji: sygnalizuje naszemu nieświadomemu mózgowi, że można już się mniej starać. Szepce: „wyluzuj, udało ci się”.

Proste, skromne przestrzenie pomagają skupić uwagę na dokładnym ćwiczeniu danego zadania: wysilanie się, powtarzanie i walka.

PORADA NR 7:

ZANIM ZACZNIESZ, USTAL, CZY TO UMIEJĘTNOŚĆ TWARDA, CZY MIĘKKA

Umiejętności twarde wymagają powtarzalnej precyzji.

Miękkie, wymagające elastyczności umiejętności, zmuszają zwinności i interaktywności, natychmiastowego rozpoznawania schematów, gdy tylko się pojawią i podejmowania mądrych decyzji we właściwym czasie.

Kolejne trzy porady lepiej wyjaśniają tę ideę, prezentując metody dokładnych ćwiczeń, które najlepiej sprawdzają się w rozwijaniu różnych rodzajów umiejętności.

PORADA NR 8:

BY ROZWIJAĆ TWARDE UMIEJĘTNOŚCI PRACUJ JAK OSTROŻNY CIEŚLA

Pracuj ostrożnie, powoli i gorliwie poszukuj błędów.

Za jednym razem wykonuj jeden prosty ruch, powtarzając i dopracowując go zanim pójdziesz dalej. Zwracaj uwagę na błędy i naprawiaj je.

W ten sposób działa metoda nauczania muzyki Suzuki.

PORADA NR 9:

BY ROZWIJAĆ MIĘKKIE UMIEJĘTNOŚCI BAW SIĘ JAK SKEJT

Miękkie umiejętności to wynik super-szybkiego oprogramowania w mózgu, które rozpoznaje schematy we właściwy sposób.

Miękkie umiejętności rozwija się poprzez zabawę i odkrywanie trudnych i ciągle zmieniających się środowisk; miejsc, w których ciągle natrafiasz na nowe przeszkody i reagujesz na nie za każdym razem.

Ćwiczenie powinno być agresywne, ciekawskie i eksperymentalne, zawsze poszukujące nowych wyzwań.

Po każdej sesji zadaj sobie pytania: „Co zadziałało, a co nie? I dlaczego?”.

PORADA NR 10:

DOCEŃ TWARDE UMIEJĘTNOŚCI

Większość talentów to połączenie miękkich i twardych umiejętności.

Nadaj priorytet twardym umiejętnościom, ponieważ to one są na dłuższą metę ważniejsze dla talentu.

PORADA NR 11:

NIE DAJ SIĘ ZWIEŚĆ MITOWI „DZIECKA SZCZĘŚCIA”

PORADA NR 12:

PIĘĆ SPOSOBÓW WYBRANIE DOBREGO NAUCZYCIELA LUB TRENERA

  • Unikaj kogoś, kto przypomina ci szarmanckiego kelnera.
  • Szukaj kogoś, kto cię troszeczkę przeraża. Szukaj kogoś, kto obserwuje cię uważnie, skupia się na działaniu i jest – czasami irytująco – szczery.
  • Szukaj kogoś, kto wydaje krótkie, jasne polecenia.
  • Szukaj kogoś, kto uwielbia uczyć podstaw.
  • Wybierz starszą osobę; inne cechy nie mają znaczenia.

***

W inkubatorach talentu, które odwiedziłem, ćwiczenia były bardzo ważne, były pępkiem świata, centrum uwagi dnia codziennego uczestników.

Kluczem dokładnych ćwiczeń jest wysilanie się, sięganie. To oznacza wysilenie się nieco ponad obecne umiejętności, spędzenie czasu w sferze trudności. Oznacza zaakceptowanie potęgi powtarzania, tak by działanie stało się szybkie i zautomatyzowane. Oznacza tworzenie przestrzeni do ćwiczeń, która umożliwia wysilanie się i powtarzanie, stałe zaangażowanie i polepszanie umiejętności wraz z upływem czasu.

***

PORADA NR 13:

ZNAJDŹ CZUŁE MIEJSCE

Uczucia: frustracja, trudności, uważne poszukiwanie błędów. Jesteś w pełni zaangażowany w intensywną walkę – jakbyś wysilał się ze wszystkich sił, by osiągnąć cel niemal niemożliwy do osiągnięcia, muskając go koniuszkami palców, a następnie sięgając ponownie. Odsetek udanych prób: 50-80 procent.

Odnalezienie czułego miejsca wymaga nieco kreatywności.

Szukaj sposobów na to, by się wysilać. Balansuj na granicach swoich umiejętności. Jak powiedział Albert Einstein „Musimy obudzić w sobie instynkt do pragnienia tego, co z ledwością możemy osiągnąć dzięki największemu wysiłkowi”.

Jeżeli spróbowałbyś najmocniej, jak potrafisz, czego mógłbyś niemal dokonać? Wyznacz granice obecnych umiejętności i celuj nieco dalej. To właśnie czułe miejsce.

PORADA NR 14:

ZDEJMIJ ZEGAREK

Dokładnej praktyki nie można mierzyć w minutach czy godzinach, ale w liczbie dobrej jakości wysiłków i powtórzeń – tego, ile nowych połączeń mózgowych powstanie.

Zamiast liczyć minuty czy godziny, licz wysiłki i powtórzenia.

Zamiast mówić: „Poćwiczę grę na pianinie przez dwadzieścia minut”, powiedz: „Zrobię pięć intensywnych powtórzeń tej nowej piosenki”.

PORADA NR 15:

ROZMIENIAJ KAŻDY RUCH NA DROBNE

  • Jaki jest najmniejszy odrębny element tej umiejętności, który mogę opanować?
  • Jakie inne elementy łączą się z nim?

Ćwicz tylko jeden element, dopóki nie opanujesz go do perfekcji – następnie dołóż do niego kolejne małe elementy, jeden po drugim.

Weź obraz całości, podziel go na najprostsze możliwe składniki, połącz je ze sobą w całość i powtarzaj.

PORADA NR 16:

CODZIENNIE PRÓBUJ STWORZYĆ JEDEN IDEALNY ELEMENT

Idealny – nie ulepszaj go, nie „pracuj nad nim”, ale uzyskaj stuprocentowo prawidłowy wynik.

PORADA NR 17:

ZAAKCEPTUJ WALKĘ

Walka i frustracja, których doświadczasz na krawędziach swoich umiejętności – to nieprzyjemne uwieranie „prawie, prawie” – to uczucie towarzyszące tworzącym się połączeniom nerwowym.

PORADA NR 18:

WYBIERZ PIĘĆ MINUT DZIENNIE ZAMIAST GODZINY TYGODNIOWO

Mózg rozwija się narastająco, każdego dnia po trochę, nawet w trakcie snu. Codzienna praktyka, choćby trwała tylko pięć minut, wzmacnia ten proces, podczas gdy mniej regularne ćwiczenia zmuszają mózg do nadrabiania zaległości.

PORADA NR 19:

NIE UPRAWIAJ „MUSZTRY”, ALE GRAJ W MAŁE, UZALEŻNIAJĄCE GRY

Umiejętności rozwijają się lepiej, jeśli patrzy się na nie w ten sposób.

Jeśli coś można policzyć, można to zamienić w grę.

PORADA NR 20:

ĆWICZ SAM

PORADA NR 21:

MYŚL OBRAZOWO

Stwórz plastyczny obraz każdego małego elementu, którego chcesz się nauczyć.

PORADA NR 22:

SKUP SIĘ ZARAZ PO TYM, JAK POPEŁNISZ BŁĄD

To niezwykle ważna chwila, 0,25 sekund po popełnieniu błędu.

PORADA NR 23:

WIZUALIZUJ OKABLOWANIE MÓZGU TWORZĄCE NOWE POŁĄCZENIA

PORADA NR 24:

WIZUALIZUJ OKABLOWANIE W MÓGZU, KTÓRE STAJE SIĘ CORAZ SZYBSZE

PORADA NR 25:

ZMNIEJSZ PRZESTRZEŃ

Poeci i pisarze zmniejszają swoje pole do popisu, wykorzystując restrykcyjne reguły małych form kreatywnych – jak haiku i ćwiczenia w mikroformach literackich. Komicy wykorzystują 140 znaków, jakie daje im do dyspozycji Twitter, jako przestrzeń do doskonalenia umiejętności.

Jaka jest najmniejsza przestrzeń potrzebna do wysilania się i powtarzania?

Gdzie znajduje się dodatkowa przestrzeń, która utrudnia szybką i łatwą komunikację?

PORADA NR 26:

ZWOLNIJ (NAWET BARDZIEJ, NIŻ CI SIĘ WYDAJE)

Gdy uczymy się, jak się robi coś nowego, naszym natychmiastowym impulsem jest zrobienie tego ponownie, ale szybciej.

PORADA NR 27:

ZAMKNIJ OCZY

Zamknięcie oczu to szybki sposób na znalezienie się na granicach umiejętności, w czułym miejscu. Usuwa wszystko, co rozprasza, i angażuje inne zmysły, które dostarczają informacji zwrotnych. Pomaga wyryć w mózgu plan zadania, ponieważ sprawia, że nawet znajoma czynność wydaje się dziwna i nowa.

PORADA NR 28:

NAŚLADUJ TO

Usunięcie wszystkiego poza niezbędnym działaniem pozwala skupić się na tym, co najważniejsze: odpowiednim sięganiem dalej.

PORADA NR 29:

GDY CI SIĘ UDA, ZAPAMIĘTAJ TEN MOMENT

Gdy uda ci się pierwsze idealne powtórzenie, zatrzymaj się. Przewiń mentalną taśmę i obejrzyj ten ruch jeszcze raz. Zapamiętaj to uczucie, rytm, fizyczne i umysłowe doznania. Chodzi o to, by zapamiętać ten moment – to miejsce, w którym chcesz się znaleźć za każdym razem. To nie koniec – to nowa linia startu do udoskonalania umiejętności, dopóki się jej zautomatyzujesz.

PORADA NR 30:

UTNIJ SOBIE DRZEMKĘ

Pomaga wzmocnić połączenia powstałe w trakcie ćwiczeń i przygotować mózg do kolejnej sesji.

PORADA NR 31:

BY NAUCZYĆ SIĘ NOWEGO RUCHU, WYOLBRZYM GO

Posuń się za daleko, tak by poczuć zewnętrzne krawędzie ruchu, a następnie popracuj nad precyzyjnym ulepszeniem umiejętności.

PORADA NR 32:

DOKONUJ POZYTYWNYCH PRÓB

Sięgaj po to, co chcesz osiągnąć, a nie oddalaj się od tego, czego chcesz uniknąć.

PORADA NR 33:

BY NAUCZYĆ SIĘ CZEGOŚ Z KSIĄŻKI, ZAMKNIJ KSIĄŻKĘ

Zamknięcie książki i napisanie podsumowania zmusza cię do…

...ustalenia kluczowych elementów (co stanowi zestaw prób),

...przetworzenia i uporządkowania idei, tak by miały sens (kolejne próby)

...zapisania ich na papierze (następne próby wraz z powtórzeniami).

PORADA NR 34:

WYKORZYSTAJ TECHNIKĘ KANAPKOWĄ

  • Zrób prawidłowy ruch.
  • Zrób nieprawidłowy ruch.
  • Znów zrób prawidłowy ruch.

Celem jest wzmocnienie prawidłowych ruchów i przyjrzenie się swoim błędom.

PORADA NR 35:

WYKORZYSTAJ TECHNIKĘ 3 × 10

Nasz mózg tworzy silniejsze połączenia, gdy jest pobudzany trzykrotnie w odstępach dziesięciominutowych.

By skutecznie się czegoś nauczyć, przećwicz to trzy razy i zrób dziesięciominutową przerwę pomiędzy każdym powtórzeniem.

PORADA NR 36:

WYMYŚL CODZIENNE SPRAWDZIANY

Jaki jest kluczowy element tej umiejętności?

Jak mogę wyodrębnić moją dokładność lub wiarygodność i ocenić ją?

Jak mogę sprawić, by było to fajne, szybkie i powtarzalne, by móc śledzić postępy?

PORADA NR 37:

BY WYBRAĆ NAJLEPSZĄ METODĘ ĆWICZEŃ, WYKORZYSTAJ PONIŻSZĄ METODĘ:

  • Wysiłek i powtarzanie

Czy ćwiczenie sprawia, że działasz na krawędzi umiejętności, sięgasz coraz dalej i powtarzasz czynność?

  • Zaangażowanie

Czy ćwiczenie jest wciągające? Czy zajmuje twoją uwagę? Czy wykorzystuje emocje, które pchają cię do osiągnięcia celu?

  • Celowość

Czy zadanie bezpośrednio łączy się z umiejętnością, którą chcesz zyskać?

  • Mocna i szybka informacja zwrotna

Czy do uczącego się trafia strumień dokładnych informacji na temat jego osiągnięć – kiedy mu się udało, i gdzie popełnił błędy?

Zwróć uwagę na to, jak zaplanowane są twoje ćwiczenia. Niewielkie zmiany w metodologii mogą bardzo przyspieszyć proces uczenia się.

PORADA NR 38:

ZATRZYMAJ SIĘ, ZANIM BĘDZIESZ WYKOŃCZONY

Zmęczenie spowalnia mózg. Powoduje błędy, zmniejsza koncentrację i sprawia, że szukamy skrótów, które prowadzą do złych nawyków.

PORADA NR 39:

ĆWICZ ZARAZ PO WYKONANIU CZYNNOŚCI

Wszystkie błędy mam na świeżo.

PORADA NR 40:

ZARAZ PRZED SNEM OBEJRZYJ MENTALNY FILM

Obejrzyj w głowie film ze swoim idealnym wykonaniem.

PORADA NR 41:

SKOŃCZ NA CZYMŚ POZYTYWNYM

Sesja ćwiczeniowa powinna kończyć się jak dobry posiłek – małą, słodką nagrodą.

PORADA NR 42:

SZEŚĆ SPOSOBÓW NA TO, BY ZOSTAĆ LEPSZYM NAUCZYCIELEM LUB TRENEREM

  • Wykorzystaj pierwszych kilka sekund, by nawiązać kontakt na poziomie emocjonalnym. Skuteczna nauka opiera się na zaufaniu. Zanim zaczniesz uczyć, musisz pokazać, że ci zależy.
  • Unikaj długich przemów – zamiast tego, przekazuj obrazowe porcje informacji. Krótkie, skierowane do konkretnych uczniów i przeznaczone tylko dla nich, po jednej naraz.
  • Miej alergię na niejasne słownictwo. Wszystkie dobre nauki przestrzegają tego samego schematu: spróbuj tej konkretnej rzeczy. Teraz spróbuj tej konkretnej rzeczy. A teraz spróbuj połączyć je w tę konkretną rzecz. Przekazuj informacje za pomocą precyzyjnych rzeczowników i liczebników – rzeczy, które możesz zobaczyć i zmierzyć – i unikaj przymiotników i przysłówków, które nie mówią dokładnie, co robić.
  • Stwórz kartę postępów nauki. Wybierz miarę, która pomoże ocenić umiejętność, którą chcesz rozwinąć i zacznij śledzić jej przebieg.

Zappos zignorował zwykłą kartę postępów i zaczął obserwować przypadki, gdy pracownicy obsługi klienta zrobili coś więcej, niż od nich wymagano – osiągając efekt „wow!”.

  • Zmaksymalizuj wysiłek. Jaka przestrzeń będzie stanowić środowisko najlepiej sprzyjające sięganiu dalej? Jak można zastąpić momenty pasywne momentami aktywnej nauki?
  • Staraj się wyszkolić niezależnych uczniów.

PORADA NR 43:

ZAAKCEPTUJ POTRZEBĘ POWTARZANIA

Bruce Lee powiedział „Nie boje się człowieka, który trenował kiedyś dziesięć tysięcy kopnięć. Boje się człowieka, który trenował jedno kopnięcie dziesięć tysięcy razy.”.

PORADA NR 44:

MIEJ NASTAWIENIE PRACOWNIKA

Każdego dnia wstawaj rano i idź do pracy, czy ci się to podoba, czy nie.

PORADA NR 45:

NA KAŻDĄ GODZINĘ KONKURSU POŚWIĘĆ PIĘĆ GODZIN ĆWICZEŃ

PORADA NR 46:

NIE MARNUJ CZASU NA PRÓBY POZBYCIA SIĘ ZŁYCH NAWYKÓW – STWÓRZ NOWE

Zignoruj złe nawyki i włóż energię w stworzenie nowego nawyku, który pokona ten stary.

PORADA NR 47:

BY NAUCZYĆ SIĘ CZEGOŚ LEPIEJ, NAUCZ KOGOŚ

Ta metoda działa, ponieważ gdy przekazujesz komuś umiejętność, zaczynasz ją sam lepiej rozumieć.

PORADA NR 48:

DAJ NOWEJ UMIEJĘTNOŚCI MINIMUM OSIEM TYGODNI

Nie wyciągaj wniosków zbyt wcześnie. Próbuj dalej, nawet jeśli nie czujesz natychmiastowej poprawy.

PORADA NR 49:

GDY UTKNIESZ, ZMIEŃ COŚ

Najlepszym sposobem, by wyrwać się ze stagnacji jest przedarcie się dalej; do zmiany metody ćwiczeń tak, by nie być już na autopilocie i zbudować szybszy, lepszy obwód. Jednym ze sposobów, by to osiągnąć jest przyspieszenie – zmuszenie się do wykonania zadania szybciej niż zrobiłbyś to normalnie. Albo spowolnienie – wykonanie tak powolne, że podkreśla wcześniej niezauważone błędy. Albo wykonanie zadania w odwrotnej kolejności, odwrócenie go na lewą stronę albo do góry nogami.

PORADA NR 50:

UDOSKONALAJ WYTRWAŁOŚĆ

http://www.authentichappiness.sas.upenn.edu/tests/SameAnswers/t.aspx?id=1246

Weź udział w teście.

Poznaj swoją
następną
ulubioną
książkę.
Mądrego zawsze miło posłuchać
Guru reklamy i sprzedaży.
Twórca międzynarodowej
potęgi Leo Burnett, Inc.
Czego uczą nas marki, którym ufamy?
My, zadajemy sobie to pytanie każdego dnia.
W tym miejscu chcielibyśmy dzielić się z Tobą efektami naszych poszukiwań.

Sekwencje
Chętniej podejmujemy działania, gdy skomplikowane czynności rozbite są na mniejsze zadania.
Trudno jest ukończyć skomplikowane zadanie, jak na przykład „załóż konto bankowe”, „uzupełnij swój profil”.

Zamiast tego, rozbij skomplikowane zadania na małe, łatwe do ukończenia czynności. Może to być sekwencja kroków albo po prostu lista rzeczy, które musza być wykonane, by posunąć się naprzód w systemie.
Jestem zainteresowany!
Do: studio@owocni.pl
Od:
Twoja wiadomość
Witam, nazywam się , chętnie nawiąże kontakt z Owocnymi w sprawie współpracy nad nowym projektem. Poproszę o kontakt i wstępną ofertę. Mój numer telefonu to:
[Dostosuj tę wiadomość]
  • Częste pytania
    Ważne pytania i odpowiedzi
    1A co jeśli wasz projekt po
    prostu mi się nie spodoba?
    odpowiedź
    2Jak obsługujecie małe
    i początkujące firmy?
    odpowiedź
    3Jak wygląda
    współpraca na odległość?
    odpowiedź
    4Jaką gwarancję
    jakości otrzymam?
    odpowiedź
    5Ile wynosi minimalny
    budżet projektu?
    odpowiedź
    6Jak rozpocząć współpracę?
    odpowiedź
    Zapytaj o swój projekt
  • Broszura
    Jestem zainteresowany!
    Broszura
    firmowa.
    Jest darmowa!Niezbędna na zebraniu
    lub spotkaniu biznesowym.
    Pobierz broszurę - kliknij

Opublikuj treść u siebie

Chcesz zamieścić tą treść na swoim
blogu, za darmo? Nic prostszego!

Wystarczy, że wstawisz link zwrotny.
Zobacz jak publikować nasze treści.

  • Pisz dla nas
    Pisz dla nas, ekspercie

    Szanowny ekspercie.
    Podziel się wiedzą i odbierz zapłatę.

    Za dobrą treść, płacimy dobre pieniądze.
    Sprawdź to - kliknij tutaj.

  • Wesprzyj nas
    IMarketing

    Podoba Ci się to co robimy?
    - Udziel nam wsparcia, to łatwe - sprawdź tu.

Kliknij lubię to na
Otrzymaj ofertę