LITTLE-BETS

Little
Bets

Jak przełomowe idee wyłaniają się z małych odkryć.
Little Bets
Autor: Peter Sims

Historie studia Pixar, Chrisa Rocka, Franka Gehry’ego i Krzemowej Doliny. Przykłady tego, jak wiele sukcesów lub kreatywności przychodzi z wypróbowywania wielu rzeczy. Szybkich porażek i szybkich informacji zwrotnych. Wypróbowywania większej ilości rzeczy i przemyślanych ćwiczeń.

Sprytne pomysły niemal nigdy nie pojawiają się w umysłach ludzi w pełni uformowane; pojawiają się w trakcie rygorystycznego procesu eksperymentalnych odkryć.

Strategia Amazonu dotycząca wprowadzania pomysłów na nowe rynki przypomina „sadzenie nasion” lub „wchodzenie w ślepe uliczki”. Pracownicy po drodze uczą się i odkrywają możliwości. Wiele wysiłków okazuje się być bez wyjścia, twierdzi Bezos, „Jednak raz na jakiś czas wchodzisz w uliczkę, a ona przechodzi w ogromną, szeroką aleję”. Tak jak Chris Rock, Bezos zaakceptował niepewność; wie, że nie może w wiarygodny sposób przewidzieć tego, które pomysły będą działać na nowych rynkach, a które nie. Musi eksperymentować.


Eksperymentalni innowatorzy.
Ludzie, którzy podchodzą do problemów w nieszablonowy sposób, wykorzystując małe zakłady. 
Małe zakłady to konkretne działania podjęte w celu odkrywania, testowania i rozwijania pomysłów, które można osiągnąć i na które można sobie pozwolić. Początkowo są to kreatywne możliwości, które z czasem są powtarzane i ulepszane. Gdy niemożliwe jest, żebyśmy wiedzieli, co się wydarzy, małe zakłady pomagają nam poznać czynniki, których nie mogliśmy zrozumieć wcześniej.

Fascynujące badania Saras Sarasvathy, zatytułowane „Co sprawia, że przedsiębiorcy są przedsiębiorczy”. Myślenie projektowe obejmuje zestaw kreatywnych metodologii służących do rozwiązywania problemów i generowania pomysłów, który oparty jest na wypracowywaniu rozwiązań, a nie zaczynaniu od odpowiedzi.

Fundamentalne dla małych zakładów podejście to:

  • ESKPERYMENTOWANIE: Ucz się poprzez działanie. Szybko ponoś porażki i szybko się ucz. Przeprowadzaj eksperymenty i twórz prototypy by uzyskiwać szczegółowe informacje, rozpoznawać problemy i wypracowywać kreatywne pomysły, tak jak to robił Beethoven, gdy odkrywał nowe muzyczne style i formy.

  • ZABAWA: Zabawna, improwizowana i humorystyczna atmosfera ucisza nasze ograniczenia podczas, gdy rozwijają się lub wykluwają pomysły i nie pozwala na zdławienie lub przedwczesną ocenę kreatywnych pomysłów.

  • ZANURZENIE: Poświęć trochę czasu, by wyjść do świata i zebrać świeże pomysły i intuicje, by zrozumieć głębokie motywacje i pragnienia ludzi oraz wchłonąć to, jak wszystko działa od dołu do góry.

  • DEFINIOWANIE: Wykorzystaj szczegółowe informacje zgromadzone w trakcie procesu, by zdefiniować konkretne problemy i potrzeby przed ich rozwiązaniem tak, jak to zrobili założyciele Google, gdy zdali sobie sprawę, że ich algorytm katalogujący zbiory biblioteczne może być rozwiązaniem dużo większego problemu.

  • REORIENTACJA: Bądź elastyczny w dążeniu do większych celów i aspiracji, dobrze wykorzystując małe wygrane, by wykonywać niezbędne zwroty i rejestrować przebieg wydarzeń aż do ukończenia.

  • POWTARZANIE: Powtarzaj, ulepszaj i często testuj, z biegiem czasu uzbrajając się w lepszy ogląd, informacje i założenia.

Firma Hewlett-Packard większość swoich pomysłów na nowe produkty wzięła z nieoficjalnych obserwacji lub rozmów z klientami służących rozpoznaniu problemów i potrzeb.

Musisz złapać ludzi na popełnianiu błędów i przekonać ich, że to jest w porządku. Musisz sprawić, by ostrożność była niepożądana.

Porażki w formie popełniania błędów i pomyłek oraz bycia niedoskonałym są niezbędne do sukcesu. To nie tak, że specjaliści z Doliny Krzemowej specjalnie chcą ponieść porażkę; oni wiedzą, że uda im się dokonać ważnych odkryć, jeśli będą chcieli być niedoskonali, szczególnie w początkowych stadiach rozwoju idei. Nieodłączną częścią etosu Doliny Krzemowej jest kultura, która akceptuje chęć poniesienia porażki, by dowiedzieć się, co robić.

Sukces ukrywa problemy.

Stale rozpoznawaj i rozwiązuj nowe problemy.

Gehry opowiada o problemach, z którymi spotkał się Pixar i błędach, które popełnił.

Zdrowa niepewność” – to określenie, którego używa Gehry, by opisać jak się czuje, gdy zaczyna każdy nowy projekt. „Zawsze boję się, że nie będę wiedział, co robić” – mówi Gehry – „To przerażający moment. A później, gdy zaczynam, zawsze jestem zdumiony: ‘O, to nie było takie straszne’”.

Cechy charakterystyczne tego, co psychologowie nazywają zdrowym perfekcjonizmem, to dążenie do doskonałości i wymaganie od innych podobnego standardu, planowanie naprzód i dobre umiejętności organizacyjne.

Zdrowy perfekcjonizm jest napędzany wewnętrznie, co znaczy, że jest motywowany silnymi osobistymi wartościami, docenianiem wysokiej jakości i doskonałości.

Niezdrowy perfekcjonizm jest z kolei napędzany zewnętrznie. Zewnętrzne zmartwienia pojawiają się z powodu obserwowanej presji rodziców, potrzeby docenienia, tendencji do przeżywania jakości poprzednich projektów lub intensywnego strachu przed popełnianiem błędów.

Zdrowi perfekcjoniści wykazują niskie zainteresowanie tymi czynnikami zewnętrznymi.

Popełnij błąd najszybciej, jak się da!
Z pewnością nawalimy, po prostu się do tego przyznajmy. Nie bójmy się tego. Ale zróbmy to najszybciej, jak się da, żeby dotrzeć do odpowiedzi.

Stwórzmy naprawdę, naprawdę gównianą pierwszą wersję.
W ten sposób będziemy mieć dobrą drugą wersję i wspaniałą trzecią wersję.

Spójrzmy na nią przez chwilę” – mówi Gehry – „niech nas rozdrażni”.

Tworzenie prototypów może być nieco nielogiczne; skupianie się na robieniu, by móc myśleć, a nie na myśleniu, by móc robić.

Często zdarza nam się doświadczać przypływu inspiracji, gdy wykonujemy pracę, która przemawia do naszych wrodzonych zainteresowań, które są również dopasowane do naszych mocnych stron.

Gdy zespoły zajmujące się tworzeniem oprogramowania pracowały nad długoterminowymi projektami, ich praca była nieefektywna, a oni zajmowali się niepotrzebnymi zadaniami. Jednak, gdy zadania zostały rozbite na konkretne problemy do rozwiązania, które były możliwe do rozwiązania i można było sobie z nimi poradzić w ciągu jednego lub dwóch tygodni, programiści byli bardziej kreatywni i efektywni. Praktyka pomniejszania problemów.

Steve Jobs zwykł mawiać:
„Ludzie nie wiedzą, czego chcą, dopóki tego nie zobaczą”.

Jedną z wielkich zalet metodologii zwinnej jest fakt, że jest to także dobry sposób na szybkie ponoszenie porażek. Jeśli potrafisz uruchomić dziesięć nowych opcji w takim samym czasie, jak konkurencja uruchamia jedną, masz dziesięciokrotnie większe doświadczenie, z którego możesz korzystać, gdy próbujesz ustalić co zawiodło, a co pomyślnie przeszło testy konsumenckie.

Pytania to nowe odpowiedzi.

Widok z perspektywy żabiej: „Gdy trzymasz świat na dłoni i oglądasz go tylko z lotu ptaka, zaczynasz robić się arogancki – nie zdajesz sobie sprawy, że rzeczy widziane z olbrzymiej odległości rozmywają się”.

Wyjdź do świata, by skonfrontować swoje założenia z rzeczywistością „W budynkach nie istnieją fakty, tylko opinie”.

Steve Jobs:
„Kreatywność to po prostu łączenie rzeczy.

Gdy zapytasz kreatywnych ludzi, jak coś zrobili, poczują się winni, ponieważ tak naprawdę tego nie zrobili, tylko coś zobaczyli. Po chwili wydało się im to oczywiste. Dzieje się tak, ponieważ są w stanie połączyć ze sobą swoje doświadczenia i syntetyzować z nich nowe rzeczy. A powodem dlaczego są w stanie to zrobić jest to, że mają więcej doświadczeń lub myśleli o nich więcej niż inni ludzie… Niestety jest to rzadkość. Wielu ludzi w naszej branży nie miało do czynienia z różnorodnymi doświadczeniami. Nie mają więc wystarczająco dużo kropek do połączenia i wymyślają bardzo liniowe rozwiązania, nie biorąc pod uwagę szerszej perspektywy.”

Antropologiczne metody obserwacji przenikają do świata korporacji.

Zbyt często myślimy, że niektórzy ludzie, na przykład eksperci lub mentorzy, mają odpowiedzi na wszystkie pytania, podczas gdy w rzeczywistości szczegółowa wiedza jest dużo bardziej rozproszona.

Ludzie, którzy mają większe szczęście niż pechowcy uważają na to, co się wokół nich dzieje.

Szczęściarze są z reguły bardziej otwarci na możliwości (lub informacje), które pojawiają się spontanicznie, podczas gdy pechowcy to stworzenia działające rutynowo, skupione na określonych konkretnych wynikach.

Na przykład na przyjęciach pechowcy rozmawiają z takimi samymi ludźmi – ludźmi, jak oni sami. To powszechne zjawisko. Z drugiej strony, szczęściarze są zazwyczaj ciekawi i otwarci na to, co może im przyjść z przypadkowych interakcji.

Szczęściarze skutecznie budują bezpieczne, długotrwałe więzi z napotykanymi ludźmi. Łatwo ich poznać, a większość ich ludzi lubi. Są z reguły bardziej ufni i tworzą bliższe związki z innymi. Dzięki temu często utrzymują kontakt z dużo większą liczbą przyjaciół i znajomych niż pechowcy. Od czasu do czasu ta sieć przyjaciół pomaga im w wykorzystywać życiowe możliwości.

Szczęściarze zwiększają prawdopodobieństwo przypadkowych spotkań lub doświadczeń poprzez interakcje z dużą ilością ludzi.

(Szkoła biznesu?): Oni nigdy nie będą wiedzieć tego, co Ty wiesz, a tego, co wiedzą oni, Ty możesz się nauczyć.

Unikatowe potrzeby użytkowników ekstremalnych mogą zapowiadać potrzeby innych ludzi. Powodem, dla którego projektanci tak bardzo cenią użytkowników ekstremalnych jest fakt, że przeciętny człowiek nie myśli aktywnie o rozwiązywaniu tego rodzaju problemów. Nie deklarują aż tak swoich potrzeb i pragnień.

Wybierz kilku konsumentów, których naprawdę uważasz za liderów innowacji i przeprowadzaj z nimi testy; zobacz co im się podoba, a co nie. A jeśli im się podoba, można ich wykorzystać do lepszej optymalizacji pomysłu, a wtedy maruderzy podążą za nimi.

Aktywni użytkownicy to rzadkość, jednak znajdują się oni na szczycie piramidy ludzi, którzy pracują nad rozwiązaniem podobnych problemów.

Schultz wierzył, że należy zgadzać się na prośby klientów. Początkowo był na przykład zdecydowanie przeciwny używaniu odtłuszczonego mleka, ponieważ uważał, że nie smakuje ono tak dobrze jak normalne mleko i uważał, że nie pasuje ono do wizerunku włoskiej kawiarni. Gdy jednak klienci wciąż pytali o napoje z niską zawartością tłuszczu, Schulz odpuścił. Sukces tych napojów stał się ważnym małym zwycięstwem, a wkrótce i czymś więcej: mleko beztłuszczowe zaczęło być używane w niemal połowie kaw latte i cappuccino w Starbuck’s.

Poznaj swoją
następną
ulubioną
książkę.
Mądrego zawsze miło posłuchać
Ojciec Apple inc. Ikona
rewolucji w marketingu,
biznesie i designie.
Czego uczą nas marki, którym ufamy?
My, zadajemy sobie to pytanie każdego dnia.
W tym miejscu chcielibyśmy dzielić się z Tobą efektami naszych poszukiwań.

Przypadkowe
nagrody
Losowe wynagrodzenia są silnymi motywatorami. Rzadkie i nieprzewidywalne, nie kolidują z wewnętrzną motywacją.
Co możemy rozdawać w losowych odstępach czasu, żeby wspierać pozytywne zachowania albo po prostu nagradzać kogoś za zalogowanie się?

Nagrodami mogą być pochwały, wirtualne dobra, punkty, które można na coś wymienić itd. – jednak nie mogą być przyznawane w przewidywalny sposób.
Jestem zainteresowany!
Do: studio@owocni.pl
Od:
Twoja wiadomość
Witam, nazywam się , chętnie nawiąże kontakt z Owocnymi w sprawie współpracy nad nowym projektem. Poproszę o kontakt i wstępną ofertę. Mój numer telefonu to:
[Dostosuj tę wiadomość]
  • Częste pytania
    Ważne pytania i odpowiedzi
    1A co jeśli wasz projekt po
    prostu mi się nie spodoba?
    odpowiedź
    2Jak obsługujecie małe
    i początkujące firmy?
    odpowiedź
    3Jak wygląda
    współpraca na odległość?
    odpowiedź
    4Jaką gwarancję
    jakości otrzymam?
    odpowiedź
    5Ile wynosi minimalny
    budżet projektu?
    odpowiedź
    6Jak rozpocząć współpracę?
    odpowiedź
    Zapytaj o swój projekt
  • Broszura
    Jestem zainteresowany!
    Broszura
    firmowa.
    Jest darmowa!Niezbędna na zebraniu
    lub spotkaniu biznesowym.
    Pobierz broszurę - kliknij

Opublikuj treść u siebie

Chcesz zamieścić tą treść na swoim
blogu, za darmo? Nic prostszego!

Wystarczy, że wstawisz link zwrotny.
Zobacz jak publikować nasze treści.

  • Pisz dla nas
    Pisz dla nas, ekspercie

    Szanowny ekspercie.
    Podziel się wiedzą i odbierz zapłatę.

    Za dobrą treść, płacimy dobre pieniądze.
    Sprawdź to - kliknij tutaj.

  • Wesprzyj nas
    IMarketing

    Podoba Ci się to co robimy?
    - Udziel nam wsparcia, to łatwe - sprawdź tu.

Kliknij lubię to na
Otrzymaj ofertę